Deze training is speciaal voor cultuurprofessionals die al werken in het primair onderwijs en leerkrachten willen trainen en coachen.
De samenwerking van cultuurdocent en leerkracht vanuit een coachende houding ondersteunt leerkrachten om zelfstandig cultuurlessen uit te kunnen voeren. Tijdens deze training leren cultuurprofessionals, door inzichten en technieken uit coaching en communicatie, de vaardigheden om de samenwerking met de leerkracht te optimaliseren.
Praktische informatie
- De training wordt ook regelmatig in-company of op maat gegeven. Informeer naar de mogelijkheden bij Judith Vossen.
- Deze training bestaat uit vier bijeenkomsten van 2,5 uur, totale studielast is ca. 25 uur.
- Na afronding ontvangt de cultuurdocent een certificaat als bewijs van deelname.
- Kosten voor de training zijn € 600,-*.
Inhoud
Aan bod komt de theorie van Bateson, leren samenwerken, samenwerkingsvormen, communicatiestijlen, coachende vaardigheden, situationeel coachen en omgaan met weerstand.
- Bijeenkomst 1: Samenwerken
- De cultuurdocent maakt kennis met de niveaus van Bateson;
- De cultuurdocent kent de verschillende vormen van samenwerken en kan deze definiëren;
- De cultuurdocent weet wie zijn samenwerkingspartners zijn;
- De cultuurdocent weet wat er nodig is voor een goede samenwerking;
- De cultuurdocent heeft inzicht in eigen leervragen.
- Bijeenkomst 2 Het gesprek
- De cultuurdocent weet LSD toe te passen;
- De cultuurdocent herkent de niveaus van communicatie;
- De cultuurdocent is in staat een verdiepend vraaggesprek te voeren;
- De cultuurdocent kent de voorwaarden voor een professioneel gesprek.
- Bijeenkomst 3 Ik en de ander
- De cultuurdocent kent en herkent de eigen en andermans communicatiestijl;
- De cultuurdocent heeft kennis van situationeel coachen;
- De cultuurdocent herkent de positie van de leraar en kan zijn interventies daarop aanpassen.
- Bijeenkomst 4 Weerstand en draagvlak
- De cultuurdocent kan draagvlak creëren;
- De cultuurdocent kan omgaan met weerstand en weet deze om te buigen.