Over de kracht van kritisch optimisme

In een tijd waarin kansenongelijkheid, mentale druk, klimaatproblematiek en oorlog grote uitdagingen vormen, kiezen wij bij Plein C voor de kracht van optimisme. Want juist nu draagt cultuur(educatie) bij aan een generatie die gelooft in verandering, in een toekomst die beter kan zijn. Positiviteit als motor voor verbeeldingskracht, betrokkenheid en actie. Of je nu docent, beleidsmaker, kunstenaar of wethouder bent: positiviteit vraagt iets van ieder van ons.

Laat je inspireren, ontmoet gelijkgestemden en voed jezelf met nieuwe perspectieven tijdens Plein C connects, dé netwerkbijeenkomst van Noord-Holland.

PROGRAM (1)

18 NOV 2025 | 13:00-17:00 | PHIL

Lange Begijnestraat 11 Haarlem

PROGRAMMA

12:30 – 13:00 Inloop
13:00 – 13:55 Plenaire opening 
14:05 – 15:05 Deelsessies ronde 1
15:05 – 15:30 Netwerkpauze
15:30 – 16:30 Deelsessies ronde 2
16:40 – 17:10 Plenaire afsluiting 

Keynote

Hoe kun je kunst en cultuur inzetten als kritiek, houvast en inspiratie? Filosoof, schrijver en programmamaker Stine Jensen illustreert de kracht van het optimisme in conflictueuze tijden. Ze pleit voor een ode aan de verbeelding, het speelse plezier van goed kijken, lezen en luisteren en biedt ons filosofische handvatten om deze tijd te duiden.

Deelsessies

1. Implementatie van hoop in de dagelijkse praktijk - Gemma Molenaar

Het pedagogische principe Right to Hope, het idee dat hoop een fundamenteel recht is en een sleutel vormt tot leren, veerkracht en toekomstgericht denken, staat in deze deelsessie centraal. Na een korte introductie met inzichten uit o.a. de World Book of Hope en pedagogen als Freire, Dasberg en De Winter, verkennen we hoe hoop een plek kan krijgen in de klas, ook bij lastige of maatschappelijke thema’s. Met voorbeelden en werkvormen als storytelling en perspective taking werk je toe naar een eigen lesidee. Je gaat naar huis met concrete handvatten om hoopgericht onderwijs in jouw praktijk vorm te geven.

2. Waarom cultuureducatie verschil maakt - Mark Mieras

Leer in deze deelsessie meer over hoe kunst en cultuur kinderen slimmer, veerkrachtiger en levensvaardiger maakt. Mark Mieras is wetenschapsjournalist en natuurkundige met jarenlange expertise in hersenontwikkeling; hij vertaalt wetenschappelijke inzichten naar concrete kansen voor onderwijs en cultuur. Aan de hand van recente literatuur en praktijkvoorbeelden laat hij zien hoe en waarom cultuureducatie ongelijkheid bestrijdt en sleutelvaardigheden zoals nieuwsgierigheid, zelfsturing en creativiteit ontwikkelt. Een sessie vol concrete handvatten voor docenten, beleidsmakers en culturele organisaties.

3. Niet over ons, maar mét ons - Niek Deelen & Jesse de Heus

Wat gebeurt er als je leerlingen écht betrekt? VSO-leerlingen Niek Deelen en Jesse de Heus delen hun verhalen en dagen je in ‘De stem van de leerling’ uit om na te denken over leerlingeninspraak. Kom luisteren, meedenken en bouwen aan gedeelde creativiteit en ontdek hoe jongeren actief kunnen meedenken over cultuureducatie.

4. Sterke gemeente, stevig cultuurbeleid  - Cor Wijn

Een cultuurnota moet meer zijn dan een beleidsstuk: het moet richting geven én draagvlak creëren. Cor Wijn (Bureau Berenschot) laat zien hoe u als beleidsambtenaar komt tot een breed gedragen en inclusief cultuurbeleid. Hij gaat in op de stappen van visie tot uitvoering, en laat zien hoe u inwoners, onderwijs en culturele instellingen daarbij betrekt. Met praktijkvoorbeelden en herkenbare dilemma’s maakt hij duidelijk hoe u een cultuurnota schrijft die niet in de la verdwijnt, maar daadwerkelijk bijdraagt aan een sterke gemeente waar iedereen kan meedoen en niemand achterblijft.

5. Ontdek wat de conceptkerndoelen voor jou betekenen - Mireille Kloosterman

Het ministerie van OCW heeft het SLO de opdracht gegeven de kerndoelen voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs te actualiseren. Wat betekenen ze en hoe vertaal je ze naar jouw dagelijkse praktijk? Je gaat praktisch aan de slag met de nieuwe conceptkerndoelen Kunst & Cultuur: We verkennen hoe je kunst en cultuur kunt inzetten binnen én buiten de schoolmuren. Samen inspireren we elkaar met concrete ideeën en werkbare voorbeelden die jou als professional verder brengen. 

Ontwerp Zonder Titel (1)
Voor: Iedereen werkzaam in, of betrokken bij, cultuureducatie in NH
Datum: 18 nov
Locatie: PHIL Haarlem
Tijdsduur: 13.00 - 17.00 uur
Kosten: Op uitnodiging

Deel deze pagina op social media

Bekijk hier de terugblikken van de losse bijeenkomsten per sector die we in beleidsperiode CmK3 organiseerden voor primair, gespecialiseerd en voortgezet onderwijs. Nu bundelen we die ervaringen in één inspirerend provinciaal event voor het hele onderwijsveld.

Plein C connects Cultuureducatie is een activiteit in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit 2025-2028 en wordt mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Holland en het Fonds voor Cultuurparticipatie. 

Ontvang het laatste nieuws over cultuur en onderwijs