Geld voor cultuuronderwijs op school
De inkomstenbronnen voor cultuuronderwijs op school zijn in drie categoriën in te delen. Deze hebben wij zoveel mogelijk toegespits op zowel PO, VO als MBO.
Mocht je naar aanleiding van deze pagina vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.
Jaarlijkse Rijksbijdrage (Lumpsum)
Meedoen aan landelijke programma's, zoals CmK
Overige bronnen
1. Jaarlijkse Rijksbijdrage (Lumpsum)
Het schoolbestuur of mbo-instelling ontvangt nu jaarlijks één Lumpsum bestaande uit:
- Een vast bedrag per school + eventueel bijzondere toeslagen per school
bijvoorbeeld PO: kleine school-toeslag - Een vast bedrag per leerling + eventueel bijzondere toeslagen per leerling
bijvoorbeeld PO: kind met anderstalige achtergrond
Van dit lumpsumbedrag moet alles betaald worden: van de formatie tot lesmaterialen; van onderwijskwaliteit en ondersteuning tot cultuuronderwijs. Elke school bepaalt zelf waar geld aan wordt uitgegeven en hoeveel. Dit betekent dat een cultuurcoördinator zich hard moet maken voor het vrij maken van geld voor cultuuronderwijs uit dat ene grote Lumpsumbedrag. Bekijk hier meer informatie vanuit de rijksoverheid over het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het MBO.
Tip: maak een programma dat inhoudelijk goed onderbouwd is, verbind hieraan een financieel plaatje en bespreek dit met de directie. Ga in het PO uit van een beschikbaar bedrag van € 25,00 per leerling (gebaseerd op de bedragen voorheen met inflatiecorrectie).
2. Meedoen aan landelijke regelingen
De Rijksoverheid stimuleert cultuureducatie en cultuurparticipatie via een aantal (financiële) regelingen:
CmK
Het landelijk programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) ondersteunt scholen van PO tot MBO en culturele instellingen in het bieden van goed cultuuronderwijs. Ga via de lokale culturele instelling na of jouw gemeente meedoet met de subsidieregeling CmK en kijk, in overleg met de CmK projectleider, naar de mogelijkheden.
Cultuureducatie in het...
Sinds begin 2025 zijn er een nieuwe regelingen die Cultuureducatie (tussen 2025 en 2028) bevorderen, namelijk voor het vmbo, vso en pro en het MBO. Hiermee kun je als culturele instelling of mbo-school geld aanvragen voor de verkenning, ontwikkeling en/of uitvoering van een samenwerking voor een cultuureducatief project.
Cultuurkaart
Een ander voorbeeld is de Cultuurkaart, specifiek voor VO en MBO. Deze regeling geeft scholen extra budget om cultuuronderwijs te stimuleren. Deelnemende scholen ontvangen per student een Cultuurkaart-budget, dat besteed kan worden bij aangesloten culturele organisaties (Cultuurkaart-acceptanten). Daarnaast krijgen zowel studenten als docenten een gratis CJP, waarmee zij korting krijgen op een breed cultureel aanbod.
3. Overige bronnen
Fondsenwerving
Als directie, oudervereniging of ICC’er kun je fondsen aanschrijven met een verzoek voor een financiële bijdrage. Voorbeelden van fondsen zijn: VSB-fonds, Rabo Foundation en Fonds21. Raadpleeg de websites óf en hóe de school een aanvraag kan doen. Bij grote fondsaanvragen kun je je vooraf oriënteren op de vele fondsen die er zijn door het Fondsenboek met een overzicht van ruim 1900 fondsen (digitaal) te kopen.
Sponsoring
Een school kan ook sponsoren zoeken, het beste in de eigen omgeving, onder bedrijven die een link hebben met de school. Bij sponsoring geeft een sponsor geld, goederen of een dienst in ruil voor een tegenprestatie. Die tegenprestatie is meestal het vermelden van de naam van de sponsor bij activiteiten of bijvoorbeeld in de nieuwsbrief. Voor sponsoring in het onderwijs zijn er regels. Het ministerie van OCW heeft het convenant Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring opgesteld, waarin de gedragsregels te vinden zijn.
Ouderbijdrage
Scholen kunnen een vrijwillige bijdrage van de ouders vragen. Scholen besteden deze bijdrage aan extra activiteiten zoals een schoolreisje of excursies. Er zijn scholen die speciaal voor cultuuronderwijs een eigen schoolcultuurfonds hebben opgericht.
Crowdfunding
Geld voor cultuuronderwijs verkrijgen kan ook met crowdfunding. Hierbij geef je bekendheid aan een plan of project en betrek je een ruim publiek rond de school. Er zijn verschillende platsforms die je kunt gebruiken, zoals Voordekunst.
En verder…
Denk ook aan serviceclubs, spaaracties bij bijvoorbeeld een supermarkt, een fonds van een lokaal groot bedrijf of een gemeentelijk fonds. Om individuele leerlingen mee te kunnen laten doen met cultuur, is er het Jeugdfondssport en Cultuur. Een school kan zich opgeven als intermediair om leerlingen te kunnen aanmelden voor dit fonds.
Tip: neem contact met ons op voor advies
Advies van Plein C
Heb je als school of culturele instelling interesse in de regeling van het Fonds voor Cultuurparticipatie en kun je hierbij advies gebruiken? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder en adviseren bij het opstellen van een projectplan, de begroting en het verbinden met het veld. Neem contact op met Jolanda Konings voor het PO, met Sarah Koolschijn voor het GO en met Tomas Leijen voor het VO of MBO.
We werken vanuit de basis: cultuuronderwijs als vaste waarde in alle scholen. Dat bereiken we door op elke school een cultuurcoördinator op te leiden en deze continu te ondersteunen met kennis, een netwerk en het bieden van inspiratie. Deze training bieden we aan voor:
- het primair (en gespecialiseerd) onderwijs: ICC-training
- het voortgezet onderwijs: training CC VO
- het middelbaar beroeps onderwijs: training CC MBO (in samenwerking met Mocca en LKCA)