
Boeken en lesmaterialen
» Komt de culturele diversiteit van je klas terug in de boeken die je voorleest? Bijvoorbeeld in verhaal
en illustratie?
» Geef je kinderen de ruimte om verhalen uit hun eigen thuiscultuur in te brengen?
» Zijn de boeken die je voorleest vrij van stereotypering van bepaalde culturen/genders of uiterlijke kenmerken?
» Welke verborgen boodschappen zitten er in de boeken die je leest in de klas. Zijn die boodschappen voor elk kind prettig?

Cultuuronderwijs
» Zijn er potloden, papier of verf aanwezig waarmee kinderen hun eigen huidskleur kunnen kleuren?
» Zijn er instrumenten uit verschillende culturen aanwezig?
» Gebruik je tijdens de beeldende, muziek of dansles ook voorbeelden van kunstuitingen uit de thuiscultuur van de kinderen?
» Boek je wel eens een theaterof dansvoorstelling waarin een thuiscultuur van de leerlingen centraal staat?
» Laten de rollenspellen die je speelt alle kinderen in hun waarde?
» Boek je wel eens bewust een externe kunstdocent of rondleider met een andere culturele achtergrond?
» Vraag je wel eens hulp van een ouder om een thema over culturen invulling te geven?

Liedjes en vieringen
» Zijn de liedjes die je zingt vrij van stereotypering van bepaalde culturen/genders of uiterlijke kenmerken?
» Zing je wel eens liedjes uit de thuiscultuur van je leerlingen?
» Vier je wel eens feesten uit de thuiscultuur van de leerlingen?
» Geven jullie wel eens traktaties uit een andere keuken?
» Zijn de versieringen, lesmaterialen, liedjes en boeken tijdens het Sinterklaasfeest vrij van stereotypering?

Inrichting van het lokaal en speelgoed
» Staan er ook keukenspulletjes uit andere culturen in de huishoek?
» Herkennen de kinderen zich in de uiterlijke kenmerken van de poppen in de poppenhoek?
» Herkennen de kinderen hun thuiscultuur voldoende in de versiering of attributen in de klas?
» Zijn de achtergronden en gezinssamenstellingen van de kinderen zichtbaar in de klas, bijvoorbeeld in de vorm van een familiemuur?

In gesprek met de leerling / burgerschapsonderwijs
» Praat je wel eens met je leerling over de rijkdom van verschillen tussen mensen?
» Wat vinden de leerlingen zelf waardevol aan culturele diversiteit?
» Mogen kinderen soms iets vertellen over aspecten van hun thuiscultuur?
» Zijn er wel eens spanningen tussen kinderen of ouders vanwege culturele verschillen en hoe gaan jullie er dan mee om?
» Komt diversiteit en inclusie voldoende aan bod in de lesstof, bijvoorbeeld bij geschiedenis of wereldoriëntatie?