Prikkels 10 jaar

Cover Prikkels 10 Jaar

 Uitgave: 2024 – 1e editie, tiende jaargang, nummer 34

Iedereen in het onderwijs kan van tijd tot tijd wel een paar prikkels gebruiken! En daarom maken Plein C en Kunst Centraal drie keer per jaar Prikkels. Prikkels is al 10 jaar lang het leukste magazine over cultuur op school. Steeds staat een voor het onderwijs actueel thema centraal. Dit thema komt terug in lesideeën, achtergronden, nieuws en praktijkverhalen. Zo helpen we leerkrachten om cultuureducatie op de agenda te houden. In deze jubileumeditie hebben we relevante artikelen uit 10 jaar verzameld. Hoewel we Prikkels altijd maakten voor het basisonderwijs denken we dat deze bundeling ook heel inspirerend is voor vo-docenten. Daarom verspreiden we deze jubileumeditie niet alleen zoals we gewend zijn gratis onder basisscholen, maar sturen die ook toe aan scholen voor voortgezet onderwijs

De verzamelde artikelen zijn gebundeld in zes thema's:

1. Beeldtaal

  • Het ontsteken van een vuur – Over het belang van nieuwsgierigheid, loslaten, en creativiteit stimuleren (Biesta, Mieras, Poot)

  • Mindmappen & kennis oogsten – Over thematisch werken via IPC en visueel denken

2. Creatief met taal

  • De kracht van vertellen – Erfgoededucatie en storytelling in Kamp Amersfoort (Carla Huisman)

  • Groot project met groot effect – Een schoolschrijver op basisschool ’t Gouden Ei over taalontwikkeling door verhalen

3. Kunst, techniek & wetenschap

  • Handwerklessen – Onderzoeken en experimenteren met materialen in de klas (Marcel Fraij)

  • Lang leve het ambacht – Maakonderwijs, ontwerpdenken en de rol van kunst en techniek (Per-Ivar Kloen)

4. Talentontwikkeling

  • Kunst- en vliegwerk – Over het spanningsveld tussen chronos en kairos in het onderwijs (Joke Hermsen)

  • Talent telt – Hoe je talent herkent, stimuleert en de kracht van flow benut in de klas

5. Vakken verbinden

  • Droom, durf en verwonder – Moniek Warmer over kunst als ingang voor vakoverstijgend onderwijs

  • Mijn rubric is een kapstok – Cultuurcoördinator vo Anna Kok over doelen stellen en reflectie

6. Zicht op de wereld

  • Een wereld vol kunstenaars – Verschillende perspectieven op de wereld in beeld brengen

  • Samen eten, samen leven – Een ouder-kind project op De Indische Buurtschool

  • Evolutie naar gelijke kansen – Over kansengelijkheid en de rol van cultuureducatie

7. Doen!

  • Kunstkijkdoos – Kinderen maken een kijkdoos rondom een kunstwerk en verbeelden daarin hun eigen interpretatie.

  • Heppie – Leerlingen geven vorm aan momenten van geluk via taal, beeld en persoonlijke reflectie.

  • Ecologische voetafdrukken – Kinderen verbeelden hun impact op de aarde en denken na over duurzame keuzes.

  • Steekje voor steekje – Met naald en draad vertellen leerlingen verhalen in textiel en ontdekken ze de kracht van aandacht.

  • De Goldbergmachine – In groepjes bouwen kinderen een spectaculaire kettingreactie en oefenen ze samenwerking en techniek.

  • Muzikale lessen – Leerlingen componeren en improviseren vanuit gevoel, met ruimte voor eigen geluid en expressie.

  • Helden of schurken? – Via drama onderzoeken kinderen morele keuzes en oefenen ze in perspectiefwisseling en empathie.

Deel deze pagina op social media