Van taal naar verhaal

Vantaalnaarverhaalvoorkant

Uitgave: 2023 – 3e editie, negende jaargang, nummer 33

Lezen is reizen in je verbeelding. Door na te denken over de betekenis van een tekst, te verbeelden, verbanden te leggen met andere teksten en met je eigen leven, maakt lezen je een rijker mens. Deze Prikkels staat boordevol tips om met je leerlingen het plezier in lezen op nieuw te ontdekken en te koesteren.

Klassefoto – Over het lammetje dat een varken is
Leerlingen van groep 4 van basisschool De Tweeklank uit Nieuwegein bezochten de voorstelling Over het lammetje dat een varken is van Het Filiaal. Terug in de klas ontwierpen ze hun eigen fantasiedier. In het artikel delen kinderen met enthousiasme en trots hun dierontwerpen en ervaringen – van vleugels tot struisvogelpoten. Het verhaal over het anders-zijn van het lammetje bracht gesprekken op gang over identiteit, vriendschap en zelfexpressie. Een speels voorbeeld van hoe een theatervoorstelling kan doorwerken in creatief denken en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Uit het hart – De kracht van beeld (Linde Faas)
Illustrator Linde Faas vertelt hoe haar kinderlijke verwondering en liefde voor details – van boomnerven tot dansende muggen – nog steeds haar werk voedt. Ze deelt hoe ze verhalen tot leven brengt door intuïtieve, sfeervolle illustraties te maken en hoe samenwerking met schrijvers haar inspireert én uitdaagt. Ze pleit voor een aanpak waarin sfeer en gevoel leidend zijn, en moedigt kinderen aan om op hun eigen manier te tekenen, zonder oordeel. Haar werk en woorden ademen vrijheid, creativiteit en aandacht voor de kracht van beeldtaal.

Shopping – Kinderboekentips bij het thema ‘Bij mij thuis’
Een selectie van kinderboeken die passen bij het Kinderboekenweekthema ‘Bij mij thuis’. De titels zijn zorgvuldig gekozen om verschillende thuissituaties, identiteiten en perspectieven te weerspiegelen. Van dansende moeders tot denkende hersendokters: elk boek biedt herkenning of juist verrassing. Met deze tips kunnen leerkrachten het gesprek aangaan over diversiteit, thuissituaties en zelfbeeld, én het leesplezier vergroten.

In gesprek – De taal van muziek (Joey Von Grumbkow & Isabella Houzarová)
Theatermaker Joey Von Grumbkow en leerkracht Isabella Houzarová bespreken de impact van de voorstelling De dans van de zee – een muzikale reis over vluchtelingen, dromen en muziek. Leerlingen van SBO De Evenaar deden actief mee en leerden nieuwe woorden via muziek en theater. De voorstelling bood herkenning én verdieping, en werd gekoppeld aan sociaal-emotioneel leren, woordenschatuitbreiding en burgerschap. Het artikel toont hoe cultuuronderwijs taalontwikkeling versterkt én verbindt.

3 vragen over... Op de rug van Bigi Kayman
Aan de hand van het bekroonde boek van Henna Goudzand Nahar en Hedy Tjin gaan leerlingen in gesprek over vrijheid, macht en identiteit. De vragen zijn uitnodigend en prikkelend, en zetten aan tot reflectie en dialoog over koloniale geschiedenis en persoonlijke waarden. Dit artikel is een mooie brug tussen lezen, burgerschap en erfgoed.

Prikbord – Tips, tools en trainingen
Een praktische verzamelrubriek met tips voor schrijversbezoeken, erfgoededucatie, lespakketten, en muziek met taal. Van de opleiding Cultuurbegeleider tot de erfgoedwijzer en de digitale leeromgeving over de Atlantikwall: deze pagina’s bieden een schat aan praktische handvatten om taal en cultuuronderwijs te verrijken.

Mening – Pictogrammen in het taalonderwijs
Twee leerkrachten reflecteren op de stelling: “Pictogrammen versterken het taalonderwijs.” Ester Biesboer pleit voor pictogrammen als steun voor NT2-leerlingen, terwijl Cica van Hartingsveld liever werkt met rijke afbeeldingen en prentenboeken. Deze dubbele visie biedt inzicht in hoe visuele ondersteuning taalontwikkeling kan bevorderen – op verschillende manieren.

Missie geslaagd – Een doorlopende leerlijn beeldend
De Piusschool in Abcoude ontwikkelde samen met Creëer en Leer een leerlijn beeldend die aansluit op wereldoriëntatie. Leerkrachten kregen kant-en-klare lessen die kinderen laten werken met verschillende technieken en materialen. Het artikel laat zien hoe betekenisvolle verbindingen tussen vakken leiden tot creatiever en inhoudelijk rijker onderwijs.

Kunstwerk – Brikki en storytelling voor de onderbouw
Met Brikki, een geel leeuwtje, ontdekken kinderen hoe je met beeld en een paar regels tekst een verhaal kunt vertellen. Dit artikel biedt een toegankelijke en digitale lesopzet voor jonge leerlingen om zelf verhaaltjes te maken. Kinderen oefenen met expressie, verhaallijnen en taal, en ontwikkelen hun eigen stem als verteller.

Snelle les – Boekentrailer maken
Een lesidee voor de bovenbouw waarin leerlingen een trailer maken voor hun favoriete boek. Via een gestructureerd stappenplan leren ze werken met storyboard, beeldtaal en tekstfragmenten. De opdracht combineert ICT, taalvaardigheid en creativiteit – een moderne en aansprekende manier om boekpromotie te koppelen aan mediawijsheid.

Achtergrond – Tips voor literatuuronderwijs van leesconsulenten
Müzeyyen Çolak Uysal geeft praktische tips voor krachtig literatuuronderwijs: van dagelijks lezen en praten over verhalen tot het begeleiden bij boekkeuze. Ze pleit voor rijke teksten, leeservaringen delen en het koesteren van eigenheid in taalgebruik. Het artikel is een waardevolle gids voor leerkrachten die het leesplezier en de taalontwikkeling van hun leerlingen willen verdiepen.

3x Van taal naar verhaal – Digitale tools van Follow a Muse
Drie lesideeën waarin kinderen verhalen ontdekken en verbeelden via digitale media: van familiegeschiedenis (taal & erfgoed), een rap over Romeo & Julia (taal & muziek) tot zelf tekeningen maken in AR (taal & beeldend). Deze tools combineren kunstvakken met taalontwikkeling en laten zien hoe technologie kinderen kan activeren tot vertellen, reflecteren en fantaseren.

Uitgelicht – Het Medialab op basisschool De Fakkel
In het Medialab leren kinderen experimenteren met technologie, creativiteit en kritisch denken. Max van Click F1 laat zien hoe digitale geletterdheid bijdraagt aan een creatieve grondhouding. Leerlingen bouwen zelfvertrouwen op en zeggen steeds vaker: “Kom maar op!” Het artikel laat zien dat leren over media ook een vorm van verhalen maken is – met robotjes, visuals en nieuwsgierigheid.

Door hun ogen – Bezoek aan Fort Maarsseveen
Leerlingen van Het Kompas bezoeken Fort Maarsseveen en ontdekken het verhaal achter de Nieuwe Hollandse Waterlinie. In hun eigen woorden vertellen ze over de geschiedenis, de gids Marcel en hun avonturen. Ze verbinden erfgoed aan persoonlijke ervaringen, maken het verhaal eigen en verbeelden hoe geschiedenis tastbaar wordt. Een prachtig voorbeeld van betekenisvol leren vanuit nieuwsgierigheid.

Deel deze pagina op social media