Elizabeth: “Weet je wat ik zo fijn vind van cultuureducatie? Dat je dichtbij begint. Natuurlijk, het is geweldig om naar een museum in een grote stad te gaan. Ik was een jaar of tien toen ik met mijn vader naar het Rijksmuseum ging. Een ervaring die mij altijd bij zal blijven. Niet elke leerling krijgt van huis uit de kans om dit te doen. Maar we kunnen wel alle leerlingen de ervaring en rijkdom van kunst en cultuur meegeven.”
Wilma: “Zeker in een provincie als Utrecht, waar we al meer dan 2000 jaar cultuurhistorie hebben!”
Elizabeth: “De omgeving van IJsselstein biedt genoeg uitdagingen. Er is hier een theater, een kasteeltoren en een molen.”
Wilma: “Cultuureducatie is ontzettend belangrijk. Daarom investeert de provincie hier ook fors in. Voor de basisscholen doen we dat via de programma’s van Kunst Centraal. Voor het (v)mbo willen we nu ook meer gaan investeren. Het is onze verantwoordelijkheid om inwoners te helpen zich te ontwikkelen. En kunst en cultuur zijn daarbij essentieel. Kennismaken met én zelf kunst maken leert je reflecteren en innoveren. Je ontwikkelt nieuwe strategieën en leert omgaan met andere meningen en culturen. Daardoor kun je in gesprek gaan en leer je om verbindingen te leggen. Ook met degenen die je anders niet zo snel zou ontmoeten.”
Kansengelijkheid
Elizabeth: “Door al op school te starten, kun je de kansengelijkheid groter maken. En kun je al heel vroeg bijdragen aan een inclusievere samenleving. We zijn een christelijke school en vieren Pasen. Dit jaar wilden we een paasontbijt houden. Maar Pasen valt tijdens de Ramadan. We kozen ervoor om het ontbijt dit jaar niet te doen. Uit respect voor de bovenbouwleerlingen die meedoen met het vasten tijdens Ramadan. Het is mooi om te ontdekken dat hierdoor gesprekken ontstaan tussen ouders en leerlingen. Je hoeft geen Ramadan of Pasen te vieren, maar door ruimte te geven om te luisteren naar elkaars standpunten ontstaat er respect voor elkaar en groeit de verbinding met elkaar.”
Wilma: “Het is goed dat het onderwijs aandacht besteedt aan culturen en opvattingen die misschien niet de jouwe zijn. Kunst kan ook een goede toevoeging zijn om met elkaar het gesprek aan te gaan. Net zoals een theaterstuk heel goed een ingang kan zijn om sociaal maatschappelijke thema’s op een andere manier te belichten. Het geeft leerlingen handvatten om meningen te horen, zelf een mening te vormen en om uiteindelijk te onderzoeken waar de verbinding ligt. Want, we moeten het met elkaar doen.”
Elizabeth: “Dat klopt. En je kunt bij kleuters beginnen. Door bijvoorbeeld een prentenboek voor te lezen en daarna vragen te stellen. We hebben onlangs met groep 3 en 4 filosofielessen gehad. Het was heerlijk om te ontdekken wat er allemaal omgaat in de hoofden van kinderen. Meningen vormen en dingen eigen maken gaat niet rechttoe rechtaan, maar juist de kronkels die gemaakt worden, maken het interessant.”