Terugblik netwerkbijeenkomst speciaal onderwijs 2023
02 Nov 2023
02 Nov 2023
Op donderdag 2 november jl. vond onze jaarlijkse Netwerkbijeenkomst SO plaats voor iedereen die werkzaam is in het speciaal (basis en voortgezet) onderwijs. Ondanks de aangekondigde Code Oranje, ontvingen we een enthousiaste groep deelnemers in Museum van de Geest in Haarlem. Het werd een actieve middag waarop professionals uit het onderwijs- en culturele veld met elkaar in gesprek gingen en workshops volgden. Thijs de Lange was dagvoorzitter en hield het tempo hoog met scherpe, betrokken vragen.
Het welkomstwoord van Astrid Honing (directeur Plein C) werd simultaan vertaald in ‘Nederlands ondersteund met Gebaren’ (NMG) door logopedist Anjo Heijman. Zij legde uit waarom deze gebarentaal zo belangrijk kan zijn voor leerlingen in het speciaal onderwijs. Samen met vakdocent muziek Vincent Lamers gaf zij daarnaast de inspirerende, uitdagende Workshop Communiceren met gebaren, waarin deelnemers relevante gebaren aanleerden, deels op muziek.
Jolien Posthumus van Museum van de Geest vertelde over de missie van het museum om met kunst mentale gezondheid bespreekbaar te maken. Zo stelt het museum de vraag: wat is raar en wat is normaal? Moeten wij als mens veranderen, of moeten we onze ideeën over raar en normaal veranderen? De Workshop Geestkracht, waarin je op een nieuwe manier naar kunst leert kijken, die Jolien voor het museum ontwikkelde was ook onderdeel van ons programma. Hiervoor ging zij met een groep deelnemers de tentoonstelling in.
De ‘Pilot duurzame samenwerking in het speciaal onderwijs’ van Plein C, vormde de aanleiding voor een panelgesprek. Het doel van deze pilot, die eind 2022 gelanceerd werd, is het vergroten van de impact en kwaliteit van cultuuronderwijs door duurzame samenwerking te stimuleren. Acht projecten waarin speciaal onderwijs scholen een samenwerking aangaan met een cultuuraanbieder, zijn inmiddels van start gegaan.
In het panelgesprek werden twee projecten uit de Pilot toegelicht. Ten eerste het project op de Antoniusschool in Schagen van cultuurcoördinator Lilian Pruis, waarvan een filmpje werd getoond (zie hiernaast). Zij vond een manier om voor haar leerlingen in groep 8 een eindfilm mogelijk te maken. Lennard Gols van Cultureel Verschil vertelde over de samenwerking met de Antoniusschool. Cultureel Verschil zet onder meer kunstvakdocenten in op scholen in het speciaal onderwijs (cluster 4) en in het VMBO. Wat hem opvalt is de docentbetrokkenheid in het speciaal onderwijs, die de impact van het cultuuronderwijs voor leerlingen vaak vergroot. Verder werkt Cultureel Verschil vaak met rolmodellen: docenten waarin leerlingen zich kunnen herkennen, bijvoorbeeld omdat ze geen gangbare route hebben afgelegd gedurende hun loopbaan.
Ninya de Wever van ABC Cultuur/Centrum voor Kunsten Beverwijk vertelde over het Pilotproject Chord Buddy 2.0. Zij ontwikkelde i.s.m. Toonzetters een speciaal muzikaal hulpstuk waarmee leerlingen gitaar kunnen leren spelen: de Chord Buddy. In dit project is onder meer aandacht voor training van leerkrachten en het betrekken van de omgeving van de leerlingen bij instrumentaal muziekonderwijs. Over werken in het speciaal onderwijs merkte Ninya op dat het een beroep doet op je creativiteit als kunstenaar, wat het tot een extra mooie uitdaging maakt. Klik voor meer informatie over Chord Buddy en lesmateriaal op onderstaande link.
Marian van Miert, senior cultuureducatie bij LKCA nam ook deel aan het gesprek. Ze reflecteerde op de bevindingen uit de pilot aan de hand van het onderzoek Kunst en cultuur voor jou en mij? Belemmeringen en kansen in het cultuureducatief systeem van leerlingen in het speciaal onderwijs, dat zij verrichtte met Melissa Bremmer (AHK).
Overige tips en aandachtspunten uit het panelgesprek:
In aansluiting op het panelgesprek vroegen we de deelnemers aan de hand van een werkvorm hun toekomstdroom voor het speciaal onderwijs op papier te zetten.
Een greep uit de wensen:
De netwerkbijeenkomst werd afgesloten door de Haarlemse Buurtband.
De BuurtBand is een groot, divers, vrolijk & toegankelijk muziekparticipatieproject voor deelnemers met en zonder een beperking. Er wordt o.a. gespeeld op laagdrempelige Fort van de Verbeelding-instrumenten als Batphones (grote gestemde pvc-buizen) en schellenbomen. Deelnemers die een eigen instrument bespelen kunnen die meenemen, de organisatie verzorgt de partijtjes of meespeelfragmenten.
Onze netwerkbijeenkomsten staan in het teken van de vraag hoe cultuuronderwijs kan bijdragen aan een creatieve toekomst voor leerlingen in het speciaal onderwijs. Welke drempels kunnen we verlagen om de kansen van leerlingen in het speciaal onderwijs te vergroten?
Om informatie en nieuwe ideeën hierover uit te wisselen is een goed netwerk essentieel. Dus: meld je aan voor het Netwerk speciaal onderwijs van Plein C! En mocht je iemand kennen, voor wie het netwerk interessant kan zijn: zegt het voort.
Mocht je nog tips of feedback hebben over onze Netwerkbijeenkomst dan horen we die natuurlijk graag. Mailen kan naar info@pleinc.nl.
Vervallen workshops
Als gevolg van de weersomstandigheden konden de geplande workshops ArtsSciences Unlocked van Sanne Kersten en Arida Bandringa en Hoe prikkel je creativiteit op ieders niveau van Saskia Pekelharing helaas niet doorgaan. Wij zullen jullie via onze nieuwsbrief laten weten hoe en in welke vorm we deze workshops alsnog plaats kunnen laten vinden.