Plein C connects het Voortgezet Onderwijs
21 Nov 2024
21 Nov 2024
Met veel plezier kijken wij terug op een inspirerende middag tijdens Plein C connects het Voortgezet Onderwijs op 21 november 2024 in FluXus Zaandam.
Tijdens deze middag stonden vakoverstijgende cultuureducatie en de kracht van samenwerking centraal.
Hoe ga je vanuit jouw kennis en ervaring binnen het Voortgezet Onderwijs vakoverstijgend te werk? Hoe ga je de samenwerking aan met anderen? Welke praktische bezwaren kom je tegen? En wat als je niet dezelfde taal spreekt?
Programma
Samen met enthousiaste deelnemers, keynote-spreker, bevlogen panelleden en inspirerende workshopleiders hebben we het gesprek gevoerd en praktische tools gedeeld over vakoverstijgende cultuureducatie.
Daarnaast gaf de documentaire Kiemen met kunst ons een inkijkje in de kracht van vakintegratie binnen het voortgezet onderwijs. Het was bijzonder om te zien hoe scholen en kunstenaars op creatieve en innovatieve wijze samenwerken en zo de impact van cultuureducatie vergroten.
Vakoverstijgend werken verbindt kunstdisciplines met thema’s binnen de school en biedt een diversere, praktische manier van leren. Niet elke leerling leert goed vanuit boeken; kunst maakt de lesstof tastbaarder en zorgt voor actieve kennisverwerving. Dit leidt tot een dieper begrip dat ze in hun verdere studie, werk, en dagelijks leven kunnen toepassen, en biedt zo meer betekenisvolle leermomenten.
Keynote: Nathalie Roos
Nathalie Roos, docent, cultureel antropoloog en activist, opende de middag met een inspirerende keynote over artistiek activisme en de samenwerking waar zij bij betrokken is tussen de Opleiding Docent Beelend en Maatschappijleerdocent. Ze illustreerde hoe kunst kan dienen als een middel om vo-leerlingen en studenten te verbinden met de wereld om hen heen, aan de hand van praktijkvoorbeelden en haar onderzoek naar activistische kunstpedagogie.
Haar verhaal onderstreepte het belang van vakintegratie en het stimuleren van leerlingen én kunstvakdocenten in opleiding om met kunst maatschappelijke vraagstukken te verkennen.
Panelgesprek: Kunst en samenwerking met andere domeinen
De panelleden (Imre Besanger - Zaans Museum, Simon Brommer - theaterdocent en Tomas Leijen - Plein C) deelden praktijkervaringen over het verbinden van kunstvakken met vakken als geschiedenis, biologie en Engels. Thema’s als draagvlak creëren binnen scholen, het belang van een gedeelde visie en de meerwaarde van kunst in brede leercontexten kwamen uitgebreid aan bod. De interactie met de zaal leverde praktische tips en inspiratie op voor het verder versterken van samenwerkingen binnen school en met de culturele omgeving.
Er kloppen wel eens diverse secties van dezelfde school bij ons aan voor workshops zonder dat ze dit van elkaar weten. Ieder met een eigen potje geld. Dat is natuurlijk zonde van tijd en geld. Vakoverstijgend werken kan dus ook de sámenwerking binnen de school bevorderen.
Deelsessies: Inspiratie en tools voor de praktijk
Ik ben ervan overtuigd dat leren het meest effectief is in context, vaak gevormd door verschillende vakken. Dit zorgt ervoor dat leerlingen de stof beter onthouden en begrijpen, en het helpt hen nieuwe informatie te verbinden. De praktijk is echter weerbarstig: collega’s op één lijn krijgen blijft lastig, vooral zonder wettelijke druk, lerarentekort en de focus op prestaties en lestijd maken dit nog moeilijker.
Filmvertoning: Kiemen met kunst
In deze documentaire van Erik Franssen kregen deelnemers een kijkje in de creatieve processen binnen het project Proeftuin Overijssel. Elin Groot Rouwen, een van de initiatiefnemers, ging in gesprek over de betekenis van vakintegratie en hoe kunstvakken jongeren kunnen uitdagen om buiten hun comfortzone te denken.
Bedankt
Dank aan Hafsa Mahraoui, Remon Klik, Imre Besanger, Simon Brommer, Nathalie Roos en Elin Groot Rouwen voor het delen van hun perspectieven op samenwerking tussen kunst en andere domeinen. Het was een divers programma waarbij het ging over artistiek activisme en de koppeling tussen kunst en burgerschap, maar ook praktische handvatten en inspirerende voorbeelden bood om direct in de eigen praktijk toe te passen. Ook dank aan Niek Putman voor zijn sprankelende leiding en FluXus voor het warme ontvangst op een koude dag.
Citaten: Luuk Schwering (medewerker onderwijs Cultuurhuis Wherelant), Marijke Besseling (CmK projectleider Cool Kunst & Cultuur), Noël Sies (Cultuurcoach VO Cultuurschakel), Kim Driessen (hoofd educatie Cobra Museum)
Fotocredits: Studio Rutger Vos
Vakoverstijgend werken is essentieel omdat de echte wereld ook niet in vakjes is opgedeeld. Het is belangrijk dat leerlingen leren om verbanden te leggen tussen wat ze op school leren en wat ze buiten school tegenkomen. Zo zorgen we ervoor dat de kloof tussen de leerstof en de werkelijkheid kleiner wordt en leerlingen beter voorbereid zijn op de wereld om hen heen.