Sanne Kersten en Arida Bandringa lichten hun onderzoek toe naar onderwijs op het raakvlak van kunst, wetenschap & technologie, dat kan aansluiten bij vaardigheden van leerlingen met autisme in het V(S)O. Daarnaast ga je zelf aan de slag met een Wicked Arts Assignment.
Bij de inhoud van het kunstonderwijs in het PO en VO ligt vaak de nadruk op zelfexpressie en het verbeelden van gevoelens. Daardoor wordt er een beroep gedaan op precies die vaardigheden die bij leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) vaak minder goed zijn ontwikkeld. ArtsSciences onderwijs, opererend op het snijvlak van kunst, wetenschap en techniek, zou beter kunnen aansluiten bij leerlingen met ASS. Artssciences onderwijs gaat namelijk meer uit van oplossingsgerichte, systematische en technisch georiënteerde manieren van denken en werken.
Sanne Kersten werkt als onderzoeker en coördinator bij het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar ze onderzoek doet naar ArtsSciences onderwijs voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs. Ze is co-auteur van het boek Wicked Arts Assignments (Valiz, 2020), een boek over de hedendaagse praktijk van kunstdocenten en werkte aan onderzoek rond het thema 'teacher as conceptual artist'.
Arida Bandringa stond de afgelopen 20 jaar als docent Beeldende Kunst en Vormgeving voor de klas in het Voortgezet Onderwijs. Inmiddels werkt ze vanuit haar Educatief OntwerpLAB als zzp’er voor verschillende opdrachtgevers. Daarnaast is ze werkzaam als educatie ontwikkelaar en STEAM-trainer betrokken bij Centre of Arts & Sciences Education. Ze is trainer en ontwikkelaar Wicked Arts Assignments en ze werkt als educatie innovator mee aan onderzoeksprojecten op het gebied van Artssciences, Activisme en Burgerschap.