Netwerkbijeenkomst Speciaal Onderwijs 2023: Een lerend netwerk voor een creatieve toekomst in het speciaal onderwijs

Plein C Fluxus Zaandam R6 Studio Rutger Vos 1184

In het kort

Dagvoorzitter: Thijs de Lange
Programma: Over o.a. de pilot SO en een reflectie hierop door o.m. Marian van Miert in relatie tot de onderzoeksresultaten: Kunst en cultuur voor jou en mij?
Workshops van: Vincent Lamers en Anjo Heijman, Arida Bandringa en Sanne Kersten, Jolien Posthumus en Saskia Pekelharing
Optreden: de buurtband o.l.v. Vincent Lamers

Tussen 13 en 13.30 uur is het mogelijk je in te schrijven voor één van onderstaande workshops. Inschrijvingen worden behandeld op basis van volgorde van binnenkomst.

 

Workshop: Communiceren met gebaren

Anjo En Vincent 1
Anjo En Vincent 2
Anjo En Vincent 3

Anjo Heijman en Vincent Lamers laten je gebaren gebruiken als communicatiemiddel in het speciaal (voortgezet) onderwijs.

In het speciaal (voortgezet) onderwijs zijn er heel wat leerlingen met communicatieproblemen. Om deze leerlingen toch goed te bereiken kun je gesproken taal ondersteunen met gebaren. In deze workshop leer je het waaróm, maar vooral ook het hóé van deze aparte gebarentaal: Nederlands ondersteund met Gebaren (NMG). We gaan praktisch aan de slag met een aantal veel voorkomende gebaren en leren een gebarenliedje. 

Anjo Heijman en Vincent Lamers werken meer dan twintig jaar in het speciaal onderwijs als logopedist en vakleerkracht muziek. Samen zijn zij op hun school wereldberoemd door de gebarenliedjes die zij bij elk nieuw thema in school maken en op YouTube zetten.

Workshop: ArtsSciences Unlocked

Sanne Kersten
Plein C De Beweging 2023 Studio Rutger Vos 0258

Sanne Kersten en Arida Bandringa lichten hun onderzoek toe naar onderwijs op het raakvlak van kunst, wetenschap & technologie, dat kan aansluiten bij vaardigheden van leerlingen met autisme in het V(S)O.  Daarnaast ga je zelf aan de slag met een Wicked Arts Assignment.

Bij de inhoud van het kunstonderwijs in het PO en VO ligt vaak de nadruk op zelfexpressie en het verbeelden van gevoelens. Daardoor wordt er een beroep gedaan op precies die vaardigheden die bij leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) vaak minder goed zijn ontwikkeld. ArtsSciences onderwijs, opererend op het snijvlak van kunst, wetenschap en techniek, zou beter kunnen aansluiten bij leerlingen met ASS. Artssciences onderwijs gaat namelijk meer uit van oplossingsgerichte, systematische en technisch georiënteerde manieren van denken en werken.

Sanne Kersten werkt als onderzoeker en coördinator bij het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar ze onderzoek doet naar ArtsSciences onderwijs voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs. Ze is co-auteur van het boek Wicked Arts Assignments (Valiz, 2020), een boek over de hedendaagse praktijk van kunstdocenten en werkte aan onderzoek rond het thema 'teacher as conceptual artist'.

Arida Bandringa stond de afgelopen 20 jaar als docent Beeldende Kunst en Vormgeving voor de klas in het Voortgezet Onderwijs. Inmiddels werkt ze vanuit haar Educatief OntwerpLAB als zzp’er voor verschillende opdrachtgevers. Daarnaast is ze werkzaam als educatie ontwikkelaar en STEAM-trainer betrokken bij Centre of Arts & Sciences Education. Ze is trainer en ontwikkelaar Wicked Arts Assignments en ze werkt als educatie innovator mee aan onderzoeksprojecten op het gebied van Artssciences, Activisme en Burgerschap.

Workshop: Geestkracht: ontdek de kracht van kwetsbaarheid

Jolien Posthumus
Museum Van De Geest

Jolien Posthumus leert je op een nieuwe manier naar kunst kijken.

Tijdens Geestkracht neem je de tijd voor een kunstwerk aan de muur, maar net zo goed voor het kunstwerk tussen je oren én dat van je collega’s. De kunstwerken uit de tentoonstelling van het Museum van de Geest staan daarbij centraal.

Jolien Posthumus heeft de afgelopen 20 jaar gewerkt rondom kunst, cultuur en mentale gezondheid. Zij is Programmamanager Mentale Gezondheid bij Museum van de Geest en brengt Mindfulness in het Museum. In haar keynotes in binnen- en buitenland neemt zij je mee in hoe kunst en cultuur bij kan dragen aan je (mentale) gezondheid. Jolien heeft een achtergrond als neuro sensitief mindfulnesstrainer, trauma sensitief trauma therapeut (GGZ praktijk voor psychologische hulpverlening en psychotherapie) en als creatief vakman (hoofdvak Kunst- en Cultuurgeschiedenis).

Workshop: Hoe prikkel je creativiteit op ieders niveau

Saskia Pekelharing
Saskia Pekelharing3
Saskia Pekelharing2

Hoe kun je in een beeldende les ieder kind ‘aan’ zetten? In deze hands-on workshop van Saskia Pekelharing leer je aan de hand van een inspirerende opdracht hoe je dat kunt doen.

Het belangrijkste doel van een beeldende les is volgens Saskia Pekelharing dat kinderen creatief bezig zijn en mee kunnen doen op hun eigen niveau. Ook in het speciaal onderwijs. Verbeelding, fantasie en humor zijn de grote drijfveren in al haar werk en daarmee ook in haar lessen. Hoe kun je in je les op een creatieve manier obstakels wegnemen om ieder kind vertrouwen te geven en ‘aan’ te zetten? In deze workshop gaan jullie aan de slag met deze vraag aan de hand van een inspirerende beeldende opdracht. Je maakt kennis met de stappen die je in het speciaal onderwijs kunt doorlopen om verbeeldingskracht bij elke leerling te stimuleren en is er ruimte om hierover in gesprek te gaan.

Saskia Pekelharing is illustrator van kinderboeken, kunstdocent, trainer én specialist op het gebied van cultuureducatie. Zij ontwikkelt en ontwerpt al enige jaren kijkwijzers voor kinderen voor Museum de Fundatie in Zwolle. Daarin ligt de nadruk op het zélf kijken, met plezier kijken, op ervaren en op de verwondering. Zij geeft “kunstenaar in de klas”- projecten op heel veel basisscholen. Dit doet zij op het regulier en het speciaal onderwijs. Ze is een jaar lang gevolgd in het kader van ‘speciaal verbeeld’, een project van LKCA en RuG. Onderzoekers hebben daarmee in kaart kunnen brengen wat de positieve effecten van haar lessen op de leerlingen zijn.

Programma

  • 13:30 u - Welkom Thijs de Lange, dagvoorzitter en Astrid Honing, directeur Plein C; Interview met Jolien Posthumus, Museum van de Geest
  • 14.00 u Korte introductie van de Pilot Duurzame Samenwerking, Panelgesprek (met Lilian Pruis, cultuurcoördinator Antonius Schagen, Lennard Gols, Cultureel Verschil, Ninya de Wever, ABC Cultuur/Toonzetters en Marian van Miert, senior cultuureducatie LKCA)
  • 14.35 u Werkvorm
  • 15:15 u Pauze
  • 15.30 u Workshops op vier locaties
    1. Communiceren met gebaren door Vincent Lamers en Anjo Heijman
    2. ArtSciences Unlocked door Arida Bandringa en Sanne Kersten
    3. Geestkracht: ontdek de kracht van kwetsbaarheid door Jolien Posthumus
    4. Hoe prikkel je creativiteit op ieders niveau door Saskia Pekelharing
  • 16.20 u Wrap-up
  • 16.30 u Afsluiting en optreden Buurtband De Baan o.l.v. Vincent Lamers
  • 17:00 u Borrel