Burgerschap
Burgerschap is niet iets wat erbij komt, het is er al! Iedere school met een kinderparlement werkt aan burgerschap. Werk je met nieuwsbegrip of nieuwskringen? Dan doe je aan burgerschap. Neem je tijd om met kinderen van gedachten te wisselen over de plastic soep, de opwarming van de aarde, het gebruik van sociale media en internet, de vluchtelingen of andere maatschappelijke vraagstukken? Burgerschap!
En als je zo praat met kinderen dan pluis je samen uit hoe dingen zitten. Wat hebben we samen in Nederland afgesproken over afval scheiden? Vanaf welke kanten kun je tegen (zwarte) Piet aankijken? En welke oplossingen kun je bedenken voor het probleem van de plastic soep? Burgerschap hoef je kinderen niet te leren. Geef hen de kans om hardop na te denken over de wereld waarin ze wonen. Help hen hun oordeel uit te stellen. Stimuleer hen op te zoeken wat ze niet weten. En geniet vooral van alle mooie dingen die ze zeggen!

Hierboven staat de inleiding van het magazine Prikkels die specifiek over het thema burgerschap ging. Benieuwd?

Makerschap & burgerschap
Door kinderen van jongs af aan een leeromgeving te bieden waar zij leren hun makerschap, burgerschap en creativiteit te gebruiken creëren we een toekomstbestendige generatie. Cultuuronderwijs in samenhang met andere vakken is bij uitstek de plek om hiermee te experimenteren en van elkaar te leren: een toolkit voor de toekomst.
Hierover ging de bijeenkomst van De Beweging in juni 2023.

Erfgoed & burgerschap
Plein C ontwikkelde divers lesmateriaal over erfgoed en burgerschap. Bijvoorbeeld ideeën die in gaan op de maatschappelijke kanten van erfgoededucatie, zoals integratie, identiteit, politiek en mediawijsheid. Erfgoed is een bindende factor in onze maatschappij en biedt daardoor allerlei aanknopingspunten voor activiteiten die het maatschappelijk bewustzijn versterken.

Burgerschap in het mbo
Burgerschap in het mbo richt zich op de ontwikkeling van studenten tot (actieve) deelnemers aan de samenleving. De wettelijke vereisten voor burgerschap in het mbo zijn de afgelopen jaren aangescherpt. Mbo-instellingen moeten samenhangend onderwijsaanbod bieden, werkend vanuit een duidelijke visie en zicht hebben op de ontwikkeling van studenten. Dat gebeurt op verschillende manieren: door burgerschap als apart vak op het rooster te zetten, integreren in beroepsgerichte vakken of als onderdeel van projecten en keuzedelen. In 2026 volgt een landelijke herziening waarin burgerschap nog nadrukkelijker wordt verbonden aan het bieden van handelingsperspectief en het opdoen van ervaringen. De focus verschuift daarmee van weerbaarheid naar het actief kunnen handelen in uiteenlopende maatschappelijke situaties. Juist daarin biedt cultuureducatie meerwaarde. Door te onderzoeken, verbeelden en verwoorden wat ertoe doet ontwikkelen studenten inzicht in zichzelf en in de ander. Kunst en cultuur maken maatschappelijke thema’s voelbaar en betekenisvol. Ook buiten burgerschap biedt het curriculum kansen voor cultuureducatie. Bekijk hiervoor ons kennisdossier over het mbo.
Met de Wet verduidelijking burgerschap funderend onderwijs van 1 augustus 2021 wordt er van scholen meer gevraagd op het gebied van burgerschap. Neem voor actuele informatie over het vormgeven van burgerschapsonderwijs contact met ons op. Daarnaast kunnen scholen voor po, vo en mbo ook terecht bij het Expertisepunt Burgerschap.