Nu is hij docent, auteur en veelgevraagd spreker over onderwerpen als onderwijs, jongeren en maatschappelijke thema’s.
Plein C connects het Gespecialiseerd Onderwijs
Op 7 november 2024 vindt de netwerkbijeenkomst plaats in TAQA Theater de Vest, Alkmaar
INLOOP (13.00 - 13.30)
KEYNOTE- Ismail Aghzanay
PILOT - Impact, informatie & in gesprek
WORKSHOPS
- ArtSciences Unlocked - Sanne Kersten & Arida Bandringa
- ‘Ja juf, maar ik maak een dino’ – Saskia Pekelharing
- Anders kijken – Stedelijk Museum Alkmaar
AFSLUITING & NETWERKBORREL
KEYNOTE
Ismail Aghzanay
Leraar van het jaar (2018, 2021) Ismail Aghzanay deelt zijn ervaringen met het gespecialiseerde Onderwijs, waarop hij zelf ooit startte.
PILOT
Impact, informatie & in gesprek
Na een presentatie over de inhoud, de opbrengsten en de impact gaan we op een creatieve manier met elkaar in gesprek over de pilot Duurzame samenwerking; een achttal projecten bedacht en uitgevoerd in de provincie Noord-Holland.
WORKSHOPS
Sanne Kersten & Arida Bandringa, Saskia Pekelharing, Stedelijk Museum Alkmaar
ARTSCIENCES UNLOCKED - SANNE KERSTEN EN ARIDA BANDRINGA
Bij de inhoud van het kunstonderwijs in het PO en VO ligt vaak de nadruk op zelfexpressie en het verbeelden van gevoelens. Daardoor wordt er een beroep gedaan op precies die vaardigheden die bij leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) vaak minder goed zijn ontwikkeld. ArtsSciences onderwijs, opererend op het snijvlak van kunst, wetenschap en techniek, zou beter kunnen aansluiten bij leerlingen met ASS, doordat het meer uitgaat van oplossingsgerichte, systematische en technisch georiënteerde manieren van denken en werken. Sanne Kersten en Arida Bandringa laten je kennis maken met deze manier van onderwijs in Artssciences Unlocked.
'JA JUF, MAAR IK MAAK EEN DINO' - SASKIA PEKELHARING
Verbeelding, fantasie en humor zijn de grote drijfveren in het werk en lessen van Saskia Pekelharing. Hoe kan je in jouw les op een creatieve manier obstakels wegnemen om ieder kind vertrouwen te geven en ‘aan’ te zetten? Je maakt kennis met de stappen die je in het gespecialiseerd onderwijs kunt doorlopen om verbeeldingskracht bij elke leerling te stimuleren.
ANDERS KIJKEN - STEDELIJK MUSEUM ALKMAAR
In de workshop ‘Anders kijken’ leer je jouw leerlingen om anders naar kunst te kijken en daar zelf betekenis aan te geven. Gebaseerd op de methode Visible Thinking, kan je jouw leerlingen middels prikkelende doordenkvragen en creatieve kijk-, doe- en tekenopdrachten uitdagen en op een toegankelijke manieren kennis laten maken met kunstbeschouwing. Ze oefenen 21e -eeuwse vaardigheden als samenwerken, communiceren en creatief denken. Maar ook kritisch en vanuit verschillende perspectieven naar kunst en de wereld om ons heen kijken.