Uitgangspunten
In het onderwijs én in culturele activiteiten is geen groep hetzelfde. Elke klas of studentengroep brengt een eigen dynamiek, energie en achtergrond mee. Om echt verbinding te maken is het belangrijk dat leerlingen en studenten zich gezien en serieus genomen voelen. Alleen dan ontstaat betrokkenheid en nieuwsgierigheid.
Daarbij vraagt het ontwikkelen van programma’s om meer dan artistiek vakmanschap alleen. Het vraagt inzicht in hoe leren werkt en hoe je kunt aansluiten bij verschillende leerstijlen, competenties en ontwikkelfases. Een activiteit voor het primair onderwijs ziet er immers heel anders uit dan een programma voor mbo- of hbo-studenten. Door daar bewust op in te spelen, maak je je aanbod betekenisvol voor iedere doelgroep.
In de training staat steeds de vraag centraal: waar is deze groep goed in? Door uit te gaan van kwaliteiten en talenten ontstaat een positief vertrekpunt. Het culturele aanbod wordt daarmee niet alleen een kennismaking met kunst en cultuur, maar ook een middel om te versterken wat er al is en nieuwe stappen mogelijk te maken. Zo ervaart iedere deelnemer succes en groeit de impact van jouw programma.
Opbouw van de training
De training bestaat uit drie bijeenkomsten van telkens drie uur, waarin theorie en praktijk hand in hand gaan. Stap voor stap verdiepen de deelnemers zich in de diversiteit van het onderwijs en leren ze hoe zij hun eigen programma’s hier beter op kunnen afstemmen.
In het eerste dagdeel staat de vraag centraal: wie staat er voor je? Deelnemers krijgen inzicht in de verschillende onderwijsniveaus – van primair tot universitair – en de diversiteit die daarbij hoort.
Het tweede dagdeel draait om de rol van de begeleider: wat breng je over en hoe? Hier ontdekken deelnemers hoe ze kunnen inspelen op de specifieke behoeften van een groep en hoe ze leren betekenisvol vormgeven. Actief, receptief en reflectief leren komen hierbij samen.
In het derde dagdeel wordt de vertaalslag gemaakt naar de eigen praktijk. Aan de hand van een persoonlijke casus werken de deelnemers uit hoe hun artistieke aanbod daadwerkelijk kan landen bij leerlingen of studenten. Daarbij staat de vraag centraal wat je met jouw aanbod teweeg wilt brengen, en hoe dat aansluit bij leerdoelen, schoolthema’s en de leefwereld van jongeren.
Eindresultaat
Na afloop van deze training kun je jouw aanbod en begeleiding aanpassen aan verschillende (onderwijs)doelgroepen, verschillende leerbehoeften herkennen en hier jouw werkvormen op aanpassen en ontvang je een certificaat van deelname.