Aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit gehonoreerd
03 Dec 2024
03 Dec 2024
Om alle kinderen en jongeren in de provincie Noord-Holland toegang te geven tot cultuureducatie, deed Plein C een aanvraag voor een vierde periode van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK4). Tot onze grote vreugde is de aanvraag door zowel de provincie Noord-Holland als het Fonds voor Cultuurparticipatie gehonoreerd.
Ik ben blij dat we in een turbulente tijd van bezuinigingen, politieke uitdagingen en curriculumherzieningen kunnen rekenen op de provincie Noord-Holland en haar gemeenten. Het Rijk zet hiermee in op een stevige basis voor cultuureducatie in het onderwijs. Met Plein C als haar provinciale partner in Noord-Holland.
Aldus Astrid Honing, directeur Plein C.
Met een investering van 7,4 mln euro kan Plein C zich samen met haar lokale partners de komende vier jaar blijvend inzetten voor het duurzaam versterken van de kwaliteit van cultuureducatie. Jeroen Olthof, gedeputeerde provincie Noord-Holland zegt hierover:
Met trots ondersteunt de provincie Noord-Holland met financiële middelen de komende vier jaar het provinciale programma Cultuureducatie met Kwaliteit, want het mag geen verschil maken of je nu opgroeit in Hilversum, Amsterdam, Egmond of Wieringerwerf. Of dat je met je ouders wekelijks naar het theater gaat of daar nog nooit bent geweest. Of je geld hebt om op muziekles te gaan of niet. Met Cultuureducatie met Kwaliteit zorgen we ervoor dat alle kinderen met in ieder geval dezelfde basisrugtas aan ervaring de school uiteindelijk verlaten.
NOORD-HOLLAND
In Noord-Holland zijn 44 gemeenten met in totaal bijna drie miljoen inwoners. 27% van hen is jonger dan 25 jaar en zeer waarschijnlijk schoolgaand. In grote steden zoals Amsterdam, Haarlem en Alkmaar is er een rijk cultureel leven met musea, theaters en festivals. Dit in tegenstelling tot de kleinere steden, de dorpen en meer rurale gebieden waar minder culturele voorzieningen zijn. In de rurale gebieden spelen weer andere uitdagingen dan in bijvoorbeeld Laren, Hoorn of Den Helder. Dit vraagt om een lokale aanpak. Daarom wordt in elke gemeente nauw samengewerkt met de regionale culturele partners.
SAMEN
De aanvraag is geschreven in samenspraak met lokale CmK-projectleiders, die de lokale aanpak uitwerkten. De komende beleidsperiode zet Plein C zich, naast het primair onderwijs, extra in voor het gespecialiseerd, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Daarbij is er speciale aandacht voor de verbinding met andere vakken (vakintegratie) en voor het verbinden van cultuureducatie en -participatie zowel binnen als buiten school. Door deze integrale aanpak brengen we de culturele omgeving dichterbij de leerling.
Fonds Cultuurparticipatie zegt over het plan:
Plein C laat met het plan verbindt en versterkt, bij de lezer het gevoel achter van dienstbaarheid aan het veld en urgentie van cultuureducatie. Hiervoor complimenten.
VOOR EEN CREATIEVE GENERATIE
Plein C wil vanuit de eigen rol en positie bijdragen aan het creëren van een toekomstbestendige generatie. Samenwerking tussen verschillende domeinen, zoals welzijn, is hierin essentieel. In een tijd van maatschappelijke en politieke uitdagingen reikt de toegevoegde waarde van cultuureducatie en -participatie verder dan het artistieke. Cultuurdeelname levert een bewezen positieve bijdrage aan ons persoonlijk welzijn, gemeenschapszin en mentale gezondheid onder jongeren. En dat is nodig, juist nu.
PLEIN C – COACHT CULTUUR
Plein C is de provinciale partner voor cultuureducatie- en participatie en penvoerder CmK Noord-Holland. Plein C verbindt, verrijkt en versterkt eenieder die werkt binnen het cultuuronderwijs. Dit doet Plein C door cultuurbeleid te (helpen) maken, implementeren en evalueren. Zowel op scholen als voor de aanbieders van kunst en cultuur. De missie van Plein C is toegang tot kunst en cultuur voor álle inwoners van Noord-Holland, met bijzondere aandacht voor scholen, jongeren en gemeenschappen met beperkte toegang tot cultuur en educatie. Door samen te werken met de provincie, gemeenten, het onderwijs en maatschappelijke organisaties streven we ernaar cultuureducatie en -participatie te borgen binnen het onderwijs, zodat iedere leerling de kans krijgt zich breed te ontplooien. Ook degenen die dit niet van huis uit meekrijgen. Daarnaast zetten wij ons in om individuele leerkrachten, onderwijsteams, beleidsmakers en culturele organisaties te trainen en te coachen.