Cultuurplan

Om lijn te brengen in het cultuuronderwijs op school is een goed werkbaar cultuurplan van groot belang. Wat omvat een kwalitatief plan van waaruit goed te werken is?

  • Een visie: hoe zien wij cultuuronderwijs, wat vinden wij belangrijk dat de kinderen ervan leren en waar gaan we de komende jaren tijd en energie in steken?
  • leerdoelen waaraan gewerkt gaat worden. In termen van: ‘de kinderen leren’, ‘de kinderen ervaren’ of ‘de kinderen ontwikkelen’. Je kunt de leerdoelen ook ophangen aan de 5 culturele competenties. 
  • een overzicht van samenwerkingspartners in de eigen culturele omgeving.
  • plan van aanpak waarin beschreven welke concrete stappen er het komend schooljaar gezet gaan worden en welke stappen (globaal) in de drie jaar daarna.
  • Daarnaast is het zinvol om een begroting voor het cultuuronderwijs en een culturele kaart onderdeel te laten zijn van het cultuurplan.

Soms ligt er al een cultuurplan, maar is dit wat ouder; soms is het plan op school op de achtergrond geraakt. Wat ontbreekt er nog? 

[HOE aanpakken]

Interne Cultuurcoördinator

[ MEER over belang van ICC'er als het hart van goed cultuuronderwijs] 

Iedere school behoeft een Interne cultuurcoördinator. Nog geen ICC'er? volg de landelijk erkende ICC training 

ICC-training