Om lijn te brengen in het cultuuronderwijs op school is een goed werkbaar cultuurplan van groot belang. Wat omvat een plan dat kwaliteit heeft en waar vanuit goed te werken is?
Een goed plan heeft:
- een visie: hoe zien wij cultuuronderwijs, wat vinden wij belangrijk dat de kinderen ervan leren en waar gaan we de komende jaren tijd en energie in steken?
- leerdoelen waaraan gewerkt gaat worden. In termen van: ‘de kinderen leren’, ‘de kinderen ervaren’ of ‘de kinderen ontwikkelen’. Je kunt de leerdoelen ook ophangen aan de 5 culturele competenties.
- een overzicht van samenwerkingspartners in de eigen culturele omgeving.
- plan van aanpak waarin beschreven welke concrete stappen er het komend schooljaar gezet gaan worden en welke stappen (globaal) in de drie jaar daarna.
- Daarnaast is het zinvol om een begroting voor het cultuuronderwijs en een culturele kaart onderdeel te laten zijn van het cultuurplan.
Een goed plan wordt onder begeleiding van de trainer, opgesteld in de ICC-training. Een -aankomend- ICC’er de ICC-training laten volgen is daarmee een goede eerste stap.