Speciaal onderwijs op bezoek

SO Op Bezoek
SO Op Bezoek 2

Na deze training heb je kennis over het speciaal (basis en voortgezet) onderwijs (hierna speciaal onderwijs) en ben je in staat een kwalitatieve les of een project te verzorgen die aansluit bij de vraag van de school en de behoefte van de leerling.

Je krijgt niet alleen meer kennis van de scholen, de organisatie zoals de clusters en de verschillende typen leerlingen, maar ook de vaardigheden die helpen om succesvol met de doelgroep om te gaan en wat het vraagt van de museumdocent of andere professional om deze doelgroep te begeleiden.

De training is ervaringsgericht en heeft als doel om zoveel mogelijk in de praktijk te brengen. Daarom worden de onderwerpen veelal interactief behandeld aan de hand van verschillende werkvormen. Ook krijg je feedback van de cursusgroep en trainers. Na succesvolle afronding van de training ontvangt de deelnemer een certificaat als bewijs van deelname.

Basistraining

  • De organisatie van het speciaal onderwijs
  • Kinderen met een beperking en hun behoeftes
  • De (museum)docent in het speciaal onderwijs
  • Inleiding in pedagogische en didactische aanpak
  • De vertaling naar de eigen praktijk
  • Reflectie

Vaardighedentraining

  • Oefenen met de drie V's: voorspelbaarheid, vertrouwen en veiligheid
  • Observeren en waarnemen, open houding
  • Het geven van een heldere instructie, feedback en complimenten
  • Inspelen op het niveau van de groep en de niveauverschillen binnen de groep
  • Delen van praktijkervaringen
  • Reflectie

Praktijktraining

Deze training kan op maat worden gemaakt. Suggesties staan hieronder:

  • De voorbereiding: het gesprek met de school en de leerkracht
  • De voorbereiding voor de leerling aan de (omgeving van de) culturele instelling
  • Observatie op een school
  • Cultuureducatie en de kerndoelen binnen het speciaal (basis)onderwijs
  • Het presenteren van de ontwerpen van een lessenserie of project en/of oefenen met het geven van een les of rondleiding
  • Het creatieve proces en het belang van de verbeelding
  • Intervisie

De training is ontwikkeld door Plein C en wordt gegeven door een trainer en een expert uit het speciaal onderwijs.

Toelatingscriteria

  • Aantoonbare ervaring als docent of cultuurprofesssional
  • Ruime ervaring met het lesgeven aan of rondleiden van groepen
  • Persoonlijke motivatie om te werken met kinderen uit het speciaal onderwijs
  • Indien praktijktraining: Er is ervaring met het ontwerpen van lessen of projecten

Kosten

Deze training wordt op aanvraag gegeven en bestaat uit drie losse modules. Hij kan als geheel worden afgenomen of per module (€1000,- per module). Ook mogelijk met CmK korting, neem daarvoor contact met ons op.

Contact

Heb je inhoudelijke vragen over deze training voor jullie instelling? Mail of bel dan gerust met Mireille Huijbers.

 

Voor: Ervaren museumdocenten, rondleiders, educatoren en andere culturele professionals werkzaam bij culturele instellingen, die zich willen verdiepen in kinderen met speciale behoeften en het speciaal (basis en voortgezet) onderwijs
Datum: Training op aanvraag
Tijdsduur: drie bijeenkomsten van 3 uur
Soort aanbod: Training
Kosten: € 1000 per module
Niveau: Post-HBO

Vragen? Neem contact op met:

Mireille.Klein
Mireille Huijbers

Adviseur Cultuureducatie

Deel deze pagina op social media

* PPO financiert ontwikkelplannen voor iedereen die werkzaam is in de creatieve of culturele sector. Zowel voor werknemers als ZZP’ers dus. Kijk op PPO of je ook recht hebt op kostenvergoeding.

Plein C is CRKBO (Centraal Register Kort Beroepsonderwijs) geregistreerd. Op de producten en diensten van Plein C zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing. Hierin staat ook de klachtenprocedure omschreven. Plein C heeft sinds januari 2016 de culturele ANBI status. 

Ontvang het laatste nieuws over cultuur en onderwijs