13:00-13:15 - Inloop
13:15-14:00 - Welkom & Key-note dr. Emiel Heijnen
14:15-15:15 - Deelsessie 1 (Karin Mommers is 1A, Carmen Lamptey is 1B en Fleur Siedenburg is 1C)
15:20-16:20 - Deelsessie 2 (Karin Mommers is 2A, Carmen Lamptey is 2B en het panelgesprek is 2C)
16:30-17:30 - Afsluiting & netwerkborrel
Programma
Het programma van de netwerkbijeenkomst Voortgezet Onderwijs 2023 ziet er als volgt uit:
Keynote: Dr. Emiel Heijnen
Dr. Emiel Heijnen is lector en docent kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij doet onder andere onderzoek naar manieren waarop kunsteducatie beter kan aansluiten bij zowel de jongerencultuur als de hedendaagse kunsten, en hoe een educatieve lespraktijk tevens een kunstpraktijk kan zijn. Heijnen publiceert regelmatig in boeken en artikelen over authentieke kunsteducatie, STEAM en maakonderwijs, jongeren en mediacultuur en teacher as conceptual artist. Samen met Melissa Bremmer publiceerde hij de internationale collectie vernieuwende kunstopdrachten Wicked Arts Assignments.
Sessie: Karin Mommers
Je wilt iets veranderen! Je hebt een nieuw idee of zelfs al een compleet projectplan. Maar hoe krijg je jouw collega’s mee? Die collega die altijd kritiek heeft. Of die ander die nooit verder kijkt dan zijn eigen vak? En dan de directie nog met haar lastige vragen.
Karin Mommers van operatie Frisse Peper begeleidt verandervraagstukken en weet als geen ander hoe je zorgt voor beweging en verandering en hoe dat kan mislukken. Bij aanvang van de sessie zal Karin bij de deelnemers ophalen wat er leeft aan vragen, waarna ze aan de slag gaan. Oefeningen en theorie wisselen elkaar af. De deelnemers eindigen met tips, eye-openers en een tool om in de praktijk te gaan proberen.
Sessie: Carmen Lamptey
Wat is er nodig om de belevingswereld van de jongeren onderdeel te laten zijn van de kunstlessen in het VO? Contact maken is voor mij een essentiële voorwaarde om de leerlingen een stem te geven. Op wat voor manieren en op welke momenten kun jij contact maken met jouw leerlingen? Wanneer voelt een leerling eigenaarschap binnen de les en hoe zorg je ervoor dat elementen uit de wereld van de jongeren een rol aannemen binnen de kunstlessen, terwijl ook jouw eigen vuur blijft vonken? Tijdens de workshop gaan wij op zoek naar bestpractices, met elkaar in dialoog en aan de slag!
Carmen is studieleider van de opleiding Docent Theater aan de HKU, theatermaker, docent didactiek en expert op het gebied van aansluiten op de belevingswereld van jongeren.
Sessie: Fleur Siedenburg
In deze sessie presenteert Fleur wat je moet én wilt weten over het financieren van jouw project, product of (duurzame) samenwerking. Naast subsidies zijn er nog tal van financieringsbronnen waar je mogelijk gebruik van zou kunnen maken. Maar welke zijn er en welke passen bij jou of jouw organisatie? De Culturele Financieringswijzer van Cultuur+Ondernemen is hierbij het vertrekpunt. Daarnaast delen we tips over hoe je je goed kunt voorbereiden op het benaderen van geldbronnen. In het programma komt o.a. voorbij: voorbeelden op het gebied van cultuureducatie, praktische zaken bij een financiële aanvraag, financieringsbehoefte in kaart brengen, financieringsmixen, welke bronnen er passen bij jouw situatie, wat financiers motiveert en hoe je ze kan overtuigen.
Fleur is werkzaam bij het kennisprogramma financieren en de afdeling cultuurleningen van Cultuur+Ondernemen. Ze heeft 10 jaar ervaring in de commerciële kunstwereld en voert veel gesprekken met zowel culturele instellingen als creatieven over het duurzaam financieren van hun plannen.
Sessie: Good practices
Dagvoorzitter Rens Weijenborg gaat het gesprek aan met projectleiders en initiators van een drietal succesvolle projecten. Centraal staat de vraag ‘Wat maakt een cultuureducatieproject succesvol en hoe sluit je aan bij de belevingswereld van de leerling?’
Deelnemers zijn Cune van der Zwaan (Cuco) van de Berger Scholengemeenschap en Laura Eijpe (hoofd educatie en publiek) van Museum Kranenburgh over het Berger Bos Festival; Anja Schakel (o.a. festivaldirecteur) van C. in Hoofddorp over het Media Festival en Karel Witte (producent, presentator en docent) van het Trinitas College over De grote Prijs.
Berger Bos Festival: Hét festival in Bergen waarin 600 leerlingen van alle niveaus, samen met regionale kunstenaars, artiesten en media-goeroes, drie dagen lang een festival maken en uitvoeren.
Media Festival: Een scholierenfestival in de Haarlemmermeer waar we samen met kunstenaars en andere creatieve makers de kansen en mogelijkheden van de toekomst onderzoeken.
De Grote Prijs: Een muzikale talentenshow voor middelbare scholieren die zichzelf continu blijft professionaliseren.
Kunstbende
Kunstbende is hét creatieve platform voor iedereen van 13 t/m 19 jaar. In deze online én offline community kan iedere jongere eruit halen wie erin zit in diverse disciplines. Het wedstrijdtraject waar deelnemers podiumervaring op doet tijdens een voorronde in hun eigen provincie is sinds jaar en dag dé kweekvijver van talent.
Tijdens de netwerkbijeenkomst zullen Kunstbende deelnemers muzikale en poëtische omlijsting van het programma verzorgen.
MOOS Productiehuis
MOOS Productiehuis verzorgt de videoverslaglegging van de netwerkbijeenkomst. Zij begeleidt diverse studenten voor de uitvoering daarvan. MOOS Productiehuis is een jong, gedreven mediaproductiebedrijf dat bestaat uit talentvolle vormgevers, AV-specialisten en productie medewerkers. Met een frisse blik maken zij 'out of the box' videoproducties en designs voor verschillende bedrijven zoals; omroepen, sportorganisaties, onderwijs en commerciële organisaties. Daarbij maken zij gebruik van de nieuwste technologie en werken ze samen met partner-organisaties vanuit de productiewereld.