potloden inclusieve klas

#5 Inclusief (cultuur)onderwijs | 29 september 2022
De culturele diversiteit groeit. In 2050 heeft 1 op de 3 kinderen een migratieachtergrond. De samenleving wordt steeds cultureel diverser, maar het onderwijs is daar nog niet altijd goed op ingericht. Leerkrachten krijgen te weinig handvatten om met die toenemende diversiteit om te gaan. Met veel verschillende culturen in de klas en in de samenleving is het belangrijk om actief te werken aan inclusief (cultuur)onderwijs, waar elk kind zich welkom voelt. Maar hoe doe je dat? Wat kunnen scholen en kunstdocenten doen om de groeiende diversiteit de plek te geven die het verdient? Dit keer bestond het panel uit Bodine Romijn (docent en onderzoeker aan de Universiteit Utrecht), Ninya de Wever (programmamanager cultuureducatie) en Nikita Gerritsen (Hoofd cultuureducatie Zuiderzeemuseum). Download hier het verslag  van deze CO Talk. Download hier de poster De Inclusieve Klas.

Opdrachtgevers

#4 Subsidieregelingen op het gebied van erfgoed en cultuureducatie | 23 juni 2022
Plein C, expertisecentrum cultuur & educatie in Noord-Holland, zet zich in voor de versterking van cultuuronderwijs en stimuleert duurzame samenwerkingen met het culturele veld. Zo bouwen we samen aan een sterk netwerk. Verschillende regelingen gericht op het stimuleren, verdiepen en verduurzamen van samenwerking met het culturele veld, onderwijs en sociaal domein kwamen aan bod tijdens de CO Talk op 23 juni jl.. Met vooral aandacht voor de regeling Erfgoed maken en Cultuureducatie vmbo vso pro, maar ook de impulsregelingen voor culturele instellingen op het gebied van innovatie & samenwerking. De verschillende subsidieregelingen werden uiteen gezet door het panel welke bestond uit de deskundigen Petra Janssen Duyghuysen en Marjolijn Peeters vanuit het FCP en Karin Geelink van de Provincie Noord-Holland. Download hier het verslag van deze CO Talk.

Netwerk SO

#3 Cultuureducatie in het speciaal onderwijs | 19 mei 2022
Samen bouwen we aan goed cultuuronderwijs en zo ook in het speciaal onderwijs. Om dit goed te kunnen doen is het van belang om zoveel mogelijk te achterhalen welke behoeften, kansen en mogelijkheden tot samenwerking er zijn vooral bij de scholen. Tijdens de CO Talk van 19 mei jl. hebben we verkend hoe we cultuureducatie in het speciaal onderwijs kunnen versterken. Samen met alle aanwezigen gingen we hierover in gesprek. Bart Heeling (leerkracht SO en schrijver boek ‘Gewoon speciaal’) was dit keer uitgenodigd voor inspiratie. En een mooi praktijk voorbeeld kwam van de kunstdocenten Natasha Meijer en Linda Meulenhoff , die al enkele jaren met veel plezier kunstlessen geven op SBO Het Plankier in Purmerend. Wat het doet op school heeft Anouk Diepenbroek, projectleider in deze regio verwoord. Marian van Miert vertelde over wat er speelt op landelijk niveau en over onderzoek SO. Daarnaast was Mireille Huijbers (Adviseur cultuuronderwijs Plein C) aanwezig om iets te vertellen over cultuuronderwijs in het SO en de plannen vanuit Plein C. Download hier het verslag  van deze CO Talk.

CO Talk

#2 Evi 2.0 | 17 maart 2022
Het thema tijdens deze CO Talk was EVI 2.0: de online tool waarmee je inzicht krijgt in waar een school staat met hun kunst- en cultuuronderwijs. Het panel bestond dit keer uit: Sanne Smienk (Coördinator Cool voor School & programmeur Jeugdtheater Cool kunst en cultuur), Mascha Rood (Adviseur Cultuuronderwijs De Blauwe Schuit/West Friesland), Jantien Bijvoet, (Projectcoördinator Cultuleren Plus! Drechterland, Medemblik, Stede Broec en Enkhuizen), Babette van Harsselaar (Adviseur cultuuronderwijs Plein C) en Zoë Zernitz (Team Evi LKCA). Aan de orde kwam onder meer het nut, ook op langere termijn, van Evi 2.0, hoe je het instrument het meest optimaal inzet en hoe je scholen kunt bewegen om Evi adequaat in te vullen. Natuurlijk was er veel gelegenheid tot het stellen van vragen. Download hier het verslag  van deze CO Talk.

CmK logo

#1 CMK verantwoording | 27 januari 2022
Tijdens de eerste online CO Talk gingen we in op het thema 'CMK verantwoording', een belangrijk en jaarlijks terugkerend item. De sessie begon met een aantal interviews en een gesprek met Petra Janssen Duyghuysen (Fonds voor Cultuurparticipatie), Lennie Wolse (Pondera administratie), Astrid Vlug (Strategie en beleid voor kunst & cultuur), Judith Klein Langenhorst (Bibliotheek en KunstForm Velsen) en Astrid Honing (Directeur Plein C). Samen met alle projectleiders wisselden we ideeën uit en was er gelegenheid tot het stellen van vragen. 

Ontvang het laatste nieuws over cultuur en onderwijs