Cultuurplan

Wat omvat een cultuurplan dat kwaliteit heeft en waar vanuit goed te werken is?

Lees hieronder verder of klik door naar:

Om lijn te brengen in het cultuuronderwijs op school is een goed werkbaar cultuurplan van groot belang. Wat omvat een plan dat kwaliteit heeft en waar vanuit goed te werken is?

Een goed plan heeft:

  • een visie (hoe zien wij cultuuronderwijs, wat vinden wij belangrijk dat de kinderen ervan leren en waar gaan we de komende jaren tijd en energie in steken?)
  • leerdoelen waaraan gewerkt gaat worden. In termen van: ‘de kinderen leren’, ‘de kinderen ervaren’ of ‘de kinderen ontwikkelen’. Je kunt de leerdoelen ook ophangen aan de 5 culturele competenties. (Zie hieronder)
  • een overzicht van samenwerkingspartners in de eigen culturele omgeving.
  • plan van aanpak waarin beschreven welke concrete stappen er het komend schooljaar gezet gaan worden en welke stappen (globaal) in de drie jaar daarna.
  • Daarnaast is het zinvol om een begroting voor het cultuuronderwijs en een culturele kaart onderdeel te laten zijn van het cultuurplan.
Default Transparent

Een goed plan wordt onder begeleiding van de trainer, opgesteld in de ICC-training. Een -aankomend- ICC’er de ICC-training laten volgen is daarmee een goede eerste stap. 

Soms ligt er al een cultuurplan, maar is dit wat ouder; soms is het plan op school op de achtergrond geraakt. Wat ontbreekt er nog? Met de documenten die je hieronder vindt, kun je van het plan een goed werkbaar document maken.

  1. Filmpjes over het belang van cultuuronderwijs (zie hieronder)
  2. Wat zijn culturele competenties?
  3. Placemats 1: Hoe stel je een visie op waarmee je aan de slag kunt?
  4. De culturele kaart
  5. Een beknopt actieplan
  6. Inspirerende praktijkvoorbeelden