In vier stappen naar goed cultuuronderwijs

Of je nou op een basisschool werkt of in het voortgezet onderwijs, goed cultuuronderwijs begint met bepalen wat je ermee wilt bereiken bij je leerlingen.

Hieronder staat in vier stappen toegelicht hoe Plein C dit aanpakt. De stappen zijn: Een stevige basis vormen, invulling geven aan je cultuuronderwijs, blijven ontwikkelen en leren en monitoring.

Vragen? Neem contact op met:

Noemi.Klein
Noëmi Mercks

Hoofd Cultuureducatie en Beleid

Deel deze pagina op social media

Stap 1 - vorm een stevige basis

Goed cultuuronderwijs is méér dan af en toe een creatieve les of een museumbezoek. Net als bij ieder ander schoolvak, bereik je pas echt iets als je zorgt voor een doordacht lesprogramma. Het fijne van cultuuronderwijs is dat je dit zelf kan samenstellen, zodat het naadloos past bij je eigen schoolsituatie. Je bundelt dit in je cultuurbeleidsplan. 

Klinkt dat ingewikkeld? Bekijk hier een verhelderend filmpje over het hoe & waarom van een cultuurbeleidsplan. 

Voor zowel schoolbesturen, directeuren als leerkracht geldt dat goed cultuuronderwijs begint met een beleidsplan. Plein C helpt je hiermee. Zelf een culturele leerlijn maken voor je school? Bekijk hiernaast het filmpje. 

Daarnaast bieden we de ICC-training, begeleiding bij het gebruiken van het monitoring instrument EVI 2.0 en een individueel adviestraject aan. Zo helpen we bij iedere vraag over cultuuronderwijs. 

Stap 2 - geef invulling aan je cultuuronderwijs 

In je beleidsplan heb je geformuleerd wat je je leerlingen wil leren. Nu ga je op zoek naar hoe je dat wil doen: welke lessen wil je aanbieden, welke bezoeken wil je inplannen, met welke cultuurprofessionals wil je samenwerken? 

Je kan de samenwerking met cultuurprofessionals op verschillende manieren insteken. In het filmpje hieronder ontdek je de mogelijkheden. Kijk ook eens bij ons aanbod aan inspiratie.

Kansen zat

Stap 3 - blijf leren 

Je hebt je cultuuronderwijs aardig in de verf staan. Hoe zorg je nu dat het niet versloft? Hoe zorg je dat je zelf geïnspireerd blijft? Daarvoor organiseert Plein C één keer per jaar speciaal voor jou de ICC Netwerkdag en sturen we je drie keer per jaar Prikkels , het leukste magazine over cultuur op school. 

Je kan ook kiezen voor een van de trainingen van Plein C, en je zo blijven ontwikkelen. Zo houd je cultuuronderwijs boeiend, niet alleen voor je leerlingen, maar ook voor jezelf! 

Rijtje Radertjes Zwart

Wij geloven in maatwerk. Daarom bieden wij geen kant & klare cultuurmenu’s aan, maar zorgen we voor alles wat je nodig hebt om zelf cultuuronderwijs vorm te geven. Heb je hier hulp bij nodig? Neem contact met ons op!

Maandelijks versturen wij een nieuwsbrief met het laatste nieuws, inspiratie en tips. Ook organiseren we geregeld netwerkbijeenkomsten om in contact te komen met gelijkgestemden. Via de nieuwsbrief krijg je de uitnodigingen in je mailbox. Ontvang jij 'm al?

EVI 2.0

Stap 4 - monitoring 

Met Evi 2.0, een monitoring instrument, kunnen basisscholen op eenvoudige wijze cultuuronderwijs  inzichtelijk maken. Door hiermee te werken versterkt de school de ontwikkeling en borging van cultuuronderwijs. Een rapportage uit het instrument geeft de projectleiders en penvoerders daarnaast inzicht in de stand van zaken van cultuureducatie in Noord-Holland. 

Op deze manier kunnen de gezamenlijke inspanningen van scholen, culturele instellingen, de gemeente, Plein C en andere partijen zowel lokaal als landelijk zichtbaar gemaakt worden. 

Leerkrachten Trainen En Coachen

Werken met Evi 2.0 geeft diverse voordelen voor jouw school: 

  • zicht en grip op  cultuureducatie; 
  • inzicht in de stappen die in dit proces zijn gezet, in kwaliteit en knelpunten, samenhang en ambities, 
  • ontwikkelbehoeften en ondersteuningsvragen formuleren en deze direct terugkoppelen aan de CmK projectleider en adviseurs voor cultuuronderwijs bij jou in de buurt; 
  • een dynamisch en duidelijk groeimodel, dat concrete handvatten biedt voor de vervolgstappen die je zou kunnen zetten. 
  • een gespreksinstrument dat de school zowel intern (met het team) als extern (met culturele instellingen, andere scholen of de inspectie) kan gebruiken ter verbetering van het cultuuronderwijs.