Terugblik netwerkbijeenkomst VO
28 Nov 2023
28 Nov 2023
Op dinsdag 28 november jl. vond onze jaarlijkse netwerkbijeenkomst plaats voor iedereen die werkzaam is in of met het voortgezet onderwijs.
We begonnen de dag met een inspirerende keynote van Emiel Heijnen over eigentijde cultuureducatie. Vervolgens splitsen de deelnemers zich in twee rondes op over de diverse deelsessies.
De dag werd begeleid door dagvoorzitter Rens Weijenborg en omlijst door optredens van Kunstbende winnaars DJ Quinn Trustfull, DJ Sidney en spoken word artiest Leonie de Waal. Haar tekst (in het blauw) zie je hieronder in het (foto)verslag terug.
Jongeren van de studie AV specialist aan het MBO College Hilversum onder begeleiding van MOOS productiehuis maakten de aftermovie.
Wij stellen het erg op prijs als je ons (anoniem) van feedback wilt voorzien om bijeenkomsten in de toekomst nóg beter te maken.
Nu, nadat alle Piet-Mondriaan gebakjes zijn opgegeten. En alle leraren in de leerlingstoel hebben gezeten. En (bijna) alle sprekers zijn uitgesproken. Dan komt de vraag: Waar gaan we straks de zaal mee uitlopen?
Dr. Emiel Heijnen is lector en docent kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij doet onder andere onderzoek naar manieren waarop kunsteducatie beter kan aansluiten bij zowel de jongerencultuur als de hedendaagse kunsten, en hoe een educatieve lespraktijk tevens een kunstpraktijk kan zijn. Heijnen publiceert regelmatig in boeken en artikelen over authentieke kunsteducatie, STEAM en maakonderwijs, jongeren en mediacultuur en teacher as conceptual artist. Samen met Melissa Bremmer publiceerde hij de internationale collectie vernieuwende kunstopdrachten Wicked Arts Assignments.
Er zijn vandaag zoveel tools aangeleerd. Die Rens Weijnburg met ongekend enthousiasme heeft geïntroduceerd. En straks heeft iedereen een wicked arts onderwijsplan, terwijl Carmen met aanstekelijke energie vertelde hoe je de leerlingen betrekken kan. En Fleur uploadt straks de slides over hoe je jouw ideeën aan fondsen verkoopt, terwijl Karen van Frisse Peper het had over hoe je ze op de werkplek erdoorheen dramt. Om maar niet te spreken van alle succesvolle voorbeelden van de panelsprekers.
Deelsessie Hoe krijg ik ze zover: Je wilt iets veranderen! Je hebt een nieuw idee of zelfs al een compleet projectplan. Maar hoe krijg je jouw collega’s mee? Die collega die altijd kritiek heeft. Of die ander die nooit verder kijkt dan zijn eigen vak? En dan de directie nog met haar lastige vragen.
Karin Mommers van operatie Frisse Peper begeleidt verandervraagstukken en weet als geen ander hoe je zorgt voor beweging en verandering en hoe dat kan mislukken. Bij aanvang van de sessie zal Karin bij de deelnemers ophalen wat er leeft aan vragen, waarna ze aan de slag gaan. Oefeningen en theorie wisselen elkaar af. De deelnemers eindigen met tips, eye-openers en een tool om in de praktijk te gaan proberen.
Maar de ongestelde vraag, die niemand beantwoord heeft: Waarom willen we eigenlijk kunstles geven? Waarom zijn we in Haarlem bij Plein C in het Seinwezen? Het antwoord is vandaag al impliciet aan het begin gekregen.
Deelsessie Wat is er nodig om de belevingswereld van jongeren onderdeel te laten zijn van de kunstlessen in het VO?: Contact maken is voor mij een essentiële voorwaarde om de leerlingen een stem te geven. Op wat voor manieren en op welke momenten kun jij contact maken met jouw leerlingen? Wanneer voelt een leerling eigenaarschap binnen de les en hoe zorg je ervoor dat elementen uit de wereld van de jongeren een rol aannemen binnen de kunstlessen, terwijl ook jouw eigen vuur blijft vonken?
Carmen Lamptey is studieleider van de opleiding Docent Theater aan de HKU, theatermaker, docent didactiek en expert op het gebied van aansluiten op de belevingswereld van jongeren.
Kunst is een uitnodiging in de openheid aan leerlingen om hun positie in de werkelijkheid te plaatsen.
Deelsessie Hoe financier ik mijn project, product of (duurzame) samenwerking: Naast subsidies zijn er nog tal van financieringsbronnen waar je mogelijk gebruik van zou kunnen maken. Maar welke zijn er en welke passen bij jou of jouw organisatie? De Culturele Financieringswijzer van Cultuur+Ondernemen is hierbij het vertrekpunt.
Fleur Siedenburg is werkzaam bij het kennisprogramma financieren en de afdeling cultuurleningen van Cultuur+Ondernemen. Ze heeft 10 jaar ervaring in de commerciële kunstwereld en voert veel gesprekken met zowel culturele instellingen als creatieven over het duurzaam financieren van hun plannen.
Emiel Heijnen zei het het beste: 'Kunstenaars kunnen veel te bescheiden zijn.' Want wat vragen we toch ook veel van elkaar: ben kunstdocent én kunstenaar, ben hard naar je baas, maar niet té hard, maak vrienden met de wethouder en heb altijd de pedagogische onderbouwing voor je onderwijsplan klaar.
Deelsessie Panelgesprek met good practices van eigentijdse cultuureducatie: Dagvoorzitter Rens Weijenborg gaat het gesprek aan met projectleiders en initiators van een drietal succesvolle projecten. Centraal staat de vraag ‘Wat maakt een cultuureducatieproject succesvol en hoe sluit je aan bij de belevingswereld van de leerling?’
Deelnemers zijn Cune van der Zwaan (Cuco) van de Berger Scholengemeenschap en Laura Eijpe (hoofd educatie en publiek) van Museum Kranenburgh over het Berger Bos Festival; Anja Schakel (o.a. festivaldirecteur) van C. in Hoofddorp over het Media Festival en Karel Witte (producent, presentator en docent) van het Trinitas College over De grote Prijs.
Maar waar anders dan híer kunnen we workshop krijgen waar we spellen spelen en verteld worden dat voor de professionalisering van het vak we vooral méér met kunst bezig moeten zijn. Zijn als kunstmedewerkers zo gewend aan werken in niet bestaande tijd dat we soms vergeten dat de gemeente geld heeft. En dat moeten ze aan íemand kwijt. Dus haal eruit wat erin zit. Waarom niet het cultureel onderwijs?
Het was een volledig uitverkochte en tevens succesvolle middag in het Seinwezen in Haarlem. Plein C dankt alle sprekers en bezoekers voor hun waardevolle bijdrage, met name Cultureel Verschil voor het actief aanjagen van het netwerk.
Wij stellen we het erg op prijs als je ons (anoniem) van feedback wilt voorzien om bijeenkomsten in de toekomst nóg beter te maken.
Op de hoogte kun je blijven door je in te schrijven voor de VO nieuwsbrief.
Fotocredits: Studio Rutger Vos