Pilot duurzame samenwerking gespecialiseerd onderwijs

In deze pilot wordt een duurzame samenwerking met (lokale) culturele aanbieders gestimuleerd. Structurele samenwerking kan bijdragen aan het vergroten van de impact, de kwaliteit en de verankering van cultuuronderwijs op scholen in het gespecialiseerd onderwijs.
Verspreid over Noord-Holland zijn inmiddels acht projecten van start gegaan. Scholen en cultuurpartners gaan samen aan de slag gaan om cultuuronderwijs zoveel mogelijk te laten aansluiten op de behoeften en de belevingswereld van leerlingen.
Het betrekken van lokale cultuuraanbieders om leerlingen en hun ouders in contact te brengen met hun omgeving, speelt daarbij vaak een rol.

ALOYANTONIUSDENHELDER02844 Web

Project Antonius Schagen ism Cultureel Verschil en Theater Scagon

Het team van speciaal onderwijsschool Antonius Schagen wil de belevingswereld van hun leerlingen verbreden met culturele ervaringen buiten school, in hun eigen omgeving. Het is voor leerlingen met gedragsproblematiek niet vanzelfsprekend om, zoals in het regulier onderwijs gebruikelijk is, een eindmusical of eindfilm te maken in groep 8 om hun schooltijd af te ronden. Ook bezoeken zij niet vaak een (film)theater. In de pilot onderzocht de school met film- en theaterdocenten van Cultureel Verschil een manier om dit wel mogelijk te maken. Onderdeel van de pilot was een bezoek aan een echt theater door samenwerking te zoeken met Scagon De Luxe Theater- en Filmhuis.

School: Antonius Schagen 
Samenwerking: Cultureel Verschil (kunstvakdocenten) en Theater Scagon in Schagen 
Citaat: Interne Cultuurcoördinator

Meer informatie

ANTONIUS1.0
ANTONIUS2.0
Sbo T Plankier

Project SBO ’t Plankier en Cultuurhuis Wherelant

Het team van SBO ’t Plankier in Purmerend wilde het cultuuronderwijs en de samenwerking met vakdocenten beeldend en theater vanuit Cultuurhuis Wherelant verdiepen en verduurzamen. Ze onderzochten met de vakdocenten hoe ze theateren beeldende lessen met elkaar konden verbinden en thema’s vakoverstijgend
konden integreren in de les. Zo maakten de leerlingen binnen het thema ‘dierenwereld’ prachtige kartonnen dieren, die ze in de theater les vervolgens tot leven brachten. Daarnaast gingen leerkrachten en vakdocenten op zoek naar nieuwe presentatievormen om een thema mee af te ronden en manieren om ouders meer te betrekken.

School: SBO ’t Plankier in Purmerend 
Samenwerking: Cultuurhuis Wherelant, kunstvakdocenten beeldend en theater 
Citaat: Theaterdocent

Meer informatie

  • In de film (zichtbaar hiernaast) vertellen docenten en leerlingen van SBO Het Plankier en kunstvakdocenten van Cultuurhuis Wherelant over het effect van duurzaam cultuur onderwijs in het special basisonderwijs.
  • Website van Wherelant over speciaal onderwijs
PURMEREND1
PURMEREND2
Sbo De Aventurijn

Project SBO De Aventurijn en Cultuurhuis Wherelant

Het team van SBO De Aventurijn in Volendam wil leerlingen kennis laten maken met kunst en cultuur, met een focus op (lokaal) cultureel erfgoed. Ze willen hen betekenisvolle ervaringen bieden door lesstof te koppelen aan cultuurbezoek én aan de eigen kunstuitingen van de leerlingen. Ze onderzochten in de pilot met vakdocenten van Cultuurhuis Wherelant hoe je schoolbrede thema’s kunt verbinden aan kunstlessen en museumbezoek. Ook het inspireren en coachen van leerkrachten was onderdeel van de pilot. De pilot bleek een goede manier om de potentie van thematisch werken en de rol van cultuureducatie daarbinnen te
onderzoeken.

Wherelant Aventurijn.Beeld.Alleen Voor Pilot

School: SBO De Aventurijn in Volendam 
Samenwerking: Cultuurhuis Wherelant, kunstvakdocenten beeldend 
Citaat: Vakdocent beeldend

Meer informatie

WATERLAND1
WATERLAND2
T Palet2

Project SBO school ‘t Palet en Westfriese Bibliotheken

Het team van SBO ’t Palet wilde in de pilot de samenwerking verdiepen met de vakdocenten beeldend en muziek. Doel was te onderzoeken welke vaardigheden nodig zijn om les te geven in het SBO en omgekeerd welke vakspecifieke vaardigheden het leerkrachtenteam kon ontwikkelen om cultuurlessen te geven. Daarbij werd overdraagbaar lesmateriaal ontwikkeld. Als onderdeel van de pilot observeerden de vakdocenten de leerlingen en leerkrachten in de les van tevoren. Dit leidde onder meer tot ideeën voor het uittesten van bepaalde lesmaterialen en werkvormen in de beeldende les, zoals samenwerken in groepjes en procesmatig
werken.

Pilot SO Westfriesland

School: SBO school ‘t Palet 
Samenwerking: Kunstvakdocent muziek Muziekunie 
Citaat: Vakdocent beeldend

Meer informatie

WEST FRIESLAND1
WEST FRIESLAND2
Elan College

Project Filmhub Noord-Holland/Elan College Bussum (VSO)

Filmhub Noord-Holland ontwikkelde een format voor een filmfestival, dat zij in de pilot uittestte met het Elan College in Bussum voor havo- en vwo-leerlingen met een diagnose in het autistisch spectrum. In het format maakten leerlingen kennis met filmeducatie, gekoppeld aan burgerschapsonderwijs. Tijdens het project kregen alle klassen les over verschillende filmgenres, zoals slapstick, fictie en animatie. Daarna maakten ze in groepjes hun eigen film van één minuut waarbij het thema duurzaamheid centraal stond. Een belangrijk leerdoel was ‘leren samenwerken’. Het project werd afgesloten met het festival dat de leerlingen zelf organiseerden en aankleedden. In totaal 31 films werden ingeleid en getoond op groot scherm in Filmhuis Bussum.

Filmstill3

School: Elan College Bussum 
Samenwerking: Filmhub NH, vakdocenten filmeducatie, documentairemaker, Filmhuis Bussum 
Citaat: Filmdocent

Meer informatie

GOOISE MEREN1
GOOISE MEREN2
Wildeschool

Project Eye Filmmuseum en Burgemeester de Wildeschool: Film Speciaal

Eye Filmmuseum onderzocht met de Burgemeester de Wilde school in Schagen hoe filmeducatie toegankelijk gemaakt kan worden voor slechthorende kinderen en kinderen met een TOS in het basisonderwijs (cluster 2). Eerder ontwikkelde Eye een duurzaam filmprogramma voor cluster 3 en -4 scholen op dezelfde manier. De
pilot had een dialooggerichte aanpak, waar na kennismaking en in overleg met leerkrachten filmlessen werden ontwikkeld en getest. Het doel was deze leerlingen nieuwe mogelijkheden te geven om zich uit te drukken in een visuele taal en hen bewuste, creatieve en kritische gebruikers van film te maken. In overleg met de school werden leerdoelen bepaald op het gebied van creativiteit, taalontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden.

2024 Plein C Animeer Je Klas Studio Rutger Vos 4455

School: Burgemeester de Wildeschool, Schagen 
Samenwerking: Filmhub Noord-Holland, Stichting Viertaal, Netwerk Filmeducatie 
Citaat: Filmdocent

Meer informatie

  • Artikel  "Kennis komt samen in Eye’s filmeducatiepilot voor het speciaal onderwijs" - juni 2024
  • Eye Filmmuseum website over speciaal onderwijs
SCHAGEN1
SCHAGEN2
Heliomare

ABC Cultuur, Heliomare SO en SBO Zeearend: Project Chordbuddy 2.0

In het gespecialiseerd onderwijs kunnen leerlingen met een muzikaal hulpstuk gitaar leren spelen. De Chordbuddy is hiervoor speciaal ontwikkeld. ABC Cultuur onderzocht in de pilot met Heliomare SO De Velst en SBO De Zeearend de uitbreiding en inzet van Chordbuddy. Daarbij werden leerkrachten en vakdocenten
muziek getraind en nieuwe muzieklessen ontwikkeld om Chordbuddy digitaal toegankelijk te maken. Het doel van het project was om meer aandacht te hebben voor instrumentaal onderwijs en meer domeinen in de omgeving van leerlingen te betrekken. Onderdeel van de pilot was daarom het onderzoeken van mogelijkheden voor de doorstroom van lessen met Chordbuddy in het naschoolse, de vrije tijd en in de thuissituatie.

Scholen: Heliomare SO De Velst en SBO Zeearend 
Samenwerking: ABC Cultuur, Centrum vd Kunsten Beverwijk, Toonzetters, Gebarenrijk 
Citaat: Projectmanager cultuureducatie

Meer informatie

 

BEVERWIJK1
BEVERWIJK2
Scherm­Afbeelding 2023 07 09 Om 14.34.38

Project Triade Den Helder met SO De Meerpaal en VSO Linie College

Triade Den Helder onderzocht in de pilot met SO de Meerpaal en het VSO Linie College een vorm van thematisch werken, waarbij theaterlessen gekoppeld werden aan prentenboeken en voorstellingsbezoek. De leerlingen gingen met een vakdocent theater aan de slag met thema’s uit twee verschillende boeken en
tegelijkertijd nam het schoolteam de boeken als uitgangspunt voor leerdoelen op het gebied van taal, techniek en wereldoriëntatie. Zo ontstond een breed project met diepgang waarbij vanuit verschillende perspectieven gewerkt werd. Uiteindelijk bezochten de leerlingen theatervoorstellingen, die op de boeken gebaseerd waren.
Onderdeel van het project was verbinding met de lokale omgeving en deskundigheidsbevordering van het team op het gebied van thematisch werken.

Scholen: SO De Meerpaal en VSO Linie College 
Samenwerking: Kunstvakdocenten Triade, Marinemuseum Den Helder en Theater de Kampagne Den Helder 
Citaat: Interne Cultuurcoördinator

DEN HELDER1
DEN HELDER2

De pilot duurzame samenwerking speciaal onderwijs wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie en de provincie Noord-Holland i.h.k.v. CmK3.