Deelsessies netwerkbijeenkomst VO 2023

Het is niet meer mogelijk je voor de deelsessies in te schrijven.

Mocht je nog niet een keuze hebben gemaakt word je door Plein C ingedeeld in de sessies van Fleur Siedenburg (ronde 1) en het panelgesprek (ronde 2).

Karin
Carmen Lamptey2
Fleur
Karin Mommers: Hoe krijg ik ze zover? (beperkt plekken beschikbaar)

Je wilt iets veranderen! Je hebt een nieuw idee of zelfs al een compleet projectplan. Maar hoe krijg je jouw collega’s mee? Die collega die altijd kritiek heeft. Of die ander die nooit verder kijkt dan zijn eigen vak? En dan de directie nog met haar lastige vragen.

Karin Mommers van operatie Frisse Peper begeleidt verandervraagstukken en weet als geen ander hoe je zorgt voor beweging en verandering en hoe dat kan mislukken. Bij aanvang van de sessie zal Karin bij de deelnemers ophalen wat er leeft aan vragen, waarna ze aan de slag gaan. Oefeningen en theorie wisselen elkaar af. De deelnemers eindigen met tips, eye-openers en een tool om in de praktijk te gaan proberen. 

Carmen Lamptey: Wat is er nodig om de belevingswereld van jongeren onderdeel te laten zijn van de kunstlessen in het VO? (beperkt plekken beschikbaar)

Wat is er nodig om de belevingswereld van de jongeren onderdeel te laten zijn van de kunstlessen in het VO? Contact maken is voor mij een essentiële voorwaarde om de leerlingen een stem te geven. Op wat voor manieren en op welke momenten kun jij contact maken met jouw leerlingen? Wanneer voelt een leerling eigenaarschap binnen de les en hoe zorg je ervoor dat elementen uit de wereld van de jongeren een rol aannemen binnen de kunstlessen, terwijl ook jouw eigen vuur blijft vonken? Tijdens de workshop gaan wij op zoek naar bestpractices, met elkaar in dialoog en aan de slag!

Carmen is studieleider van de opleiding Docent Theater aan de HKU, theatermaker, docent didactiek en expert op het gebied van aansluiten op de belevingswereld van jongeren.

Fleur Siedenburg: Hoe financier ik mijn project, product of (duurzame) samenwerking 

In deze sessie presenteert Fleur wat je moet én wilt weten over het financieren van jouw project, product of (duurzame) samenwerking. Naast subsidies zijn er nog tal van financieringsbronnen waar je mogelijk gebruik van zou kunnen maken. Maar welke zijn er en welke passen bij jou of jouw organisatie? De Culturele Financieringswijzer van Cultuur+Ondernemen is hierbij het vertrekpunt. Daarnaast delen we tips over hoe je je goed kunt voorbereiden op het benaderen van geldbronnen. In het programma komt o.a. voorbij: voorbeelden op het gebied van cultuureducatie, praktische zaken bij een financiële aanvraag, financieringsbehoefte in kaart brengen, financieringsmixen, welke bronnen er passen bij jouw situatie, wat financiers motiveert en hoe je ze kan overtuigen.

Fleur is werkzaam bij het kennisprogramma financieren en de afdeling cultuurleningen van Cultuur+Ondernemen. Ze heeft 10 jaar ervaring in de commerciële kunstwereld en voert veel gesprekken met zowel culturele instellingen als creatieven over het duurzaam financieren van hun plannen.

Panelgesprek met good practices van eigentijdse cultuureducatie 

Dagvoorzitter Rens Weijenborg gaat het gesprek aan met projectleiders en initiators van een drietal succesvolle projecten. Centraal staat de vraag ‘Wat maakt een cultuureducatieproject succesvol en hoe sluit je aan bij de belevingswereld van de leerling?’

Deelnemers zijn Cune van der Zwaan (Cuco) van de Berger Scholengemeenschap en Laura Eijpe (hoofd educatie en publiek) van Museum Kranenburgh over het Berger Bos Festival; Anja Schakel (o.a. festivaldirecteur) van C. in Hoofddorp over het Media Festival en Karel Witte (producent, presentator en docent) van het Trinitas College over De grote Prijs.

Berger Bos Festival: Hét festival in Bergen waarin 600 leerlingen van alle niveaus, samen met regionale kunstenaars, artiesten en media-goeroes, drie dagen lang een festival maken en uitvoeren.
Media Festival: Een scholierenfestival in de Haarlemmermeer waar ze samen met kunstenaars en andere creatieve makers de kansen en mogelijkheden van de toekomst onderzoeken.
De Grote Prijs: Een muzikale talentenshow voor middelbare scholieren die zichzelf continu blijft professionaliseren.