Het idee
De basisscholen, die misschien hemelsbreed op één kilometer van elkaar af liggen, bewegen zich in twee verschillende werelden. Om elkaars wereld te leren kennen gingen de kinderen bij elkaar op bezoek en maakten foto’s van elkaar op een voor hen belangrijke plek op school. Kunst, en in dit geval fotografie, zorgt voor gelijkwaardigheid en verbinding.
Het doel
Een foto maken met een iPad is voor een leerling met een fysieke beperking niet veel anders dan voor een leerling die die beperking niet heeft. Door de kinderen van elkaar foto’s te laten maken, zetten ze elkaar letterlijk in het licht. Met een open en onbevangen blik kijken de leerlingen naar elkaar en zien zo de gelijkenissen en verschillen.
De cultuurpartner
Het Teylers museum heeft het project financieel mogelijk gemaakt en dacht aan alle kanten mee. Het museum regelde een bus voor de leerlingen en een bus voor de ouders zodat zij ook de tentoonstelling konden bezoeken.
En…
Het proces is enorm waardevol geweest. Er was oprechte interesse, respect en verwondering voor elkaar. Ook zijn er aan weerskanten ‘kwartjes’ gevallen bij de kinderen, wat voor de één zo gewoon is, is dat voor de ander niet.